TRAINING FUTURE BIOLOGY TEACHERS FOR ACCOMPLISHING MODERN OBJECTIVES OF ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

  • O. TSURUL

Keywords:

readiness of a teacher; environmental education and upbringing; environmental and naturalistic activity; content of education; training; training of biology teacher

Abstract

The article deals with methodical training of future Biology teachers for implementation of contemporary objectives of environmental education and upbringing. The content of optional course “Methods of ecological and naturalistic activity in general schools and out–of–school educational facility” is offered. This course is a variable component of methodical training of future teachers of Biology at pedagogical universities.It has been dteremined, tha ecological and naturalistic activity is realized in two ways: as extracurricular ecological and naturalistic activity in Biology, and ecological and naturalistic activity which is run out of school. On the basis of competence-based approach there has been carried out a design of the educational process. The peculiarities of realization of course content in different forms of methodical training (lectures, practical classes and self– study work) have been substantiated. Corresponding results of future Biology teachers’ training have been determined.

References

Антонова О. Є. Європейській вимір компетентнісного підходу та його концептуальні засади / О. Є. Антонова, Л. П. Маслак // Професійна педагогічна освіта: компетентнісний підхід: монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. – С. 81–109.

Вербицький В. В. Еколого-натуралістична освіта в Україні: історія, проблеми, перспективи / В. В. Вербицький. – К.: СМП Аверс, 2003. – 304 с.

Конкурс «Сталий розвиток – наш вибір». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home/presscenter/articles/2015 /11/30

Нінова Т. С. Підготовка майбутніх учителів хімії до екологічної освіти і виховання учнів: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Т. С. Нінова. − К., 2002. − 20 с.

Самостійна робота студентів з методик навчання природничих дисциплін: теорія та практика: монографія / С. Г. Кобернік, І. В. Мороз, О. А. Цуруль та ін. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. – 315 с.

Сорочинська О. А. Готовність майбутнього вчителя біології до впровадження інформаційних технологій у позакласну еколого-натуралістичну роботу з учнями основної школи / О. А. Сорочинська // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. − 2012. − № 30. − С. 462–467.

Сорочинська О. А. Організація позакласної еколого-натуралістичної роботи учнів основної школи / О. А. Сорочинська // Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка. – 2012. − Вип. 66 «Педагогічні науки». – С. 189–193.

Сорочинська О. А. Проблема підготовки майбутніх учителів біології до організації позакласної еколого-натуралістичної роботи з учнями основної школи / О. А. Сорочинська // Біологічні дослідження – 2015: зб. наук. праць. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/16534.

Танська В. В. Підготовка майбутнього вчителя біології до екологічної освіти старшокласників: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / В. В. Танська. − Житомир, 2006. − 20 с.

Формування екологічної компетентності школярів: наук.-метод. посібник/ Н. А. Пустовіт та ін. − К.: Педагогічна думка, 2008. − 64 с.

Published

2016-11-01