PROBLEMS OF SPIRITUAL AND MORAL DEVELOPMENT OF PERSONALITY IN WORKS OF UKRAINIAN SCHOLARS

Authors

  • I. PICHUGINA

Keywords:

spiritual and moral development, development of personality, informal education of adults, practical psychology, education, upbringing

Abstract

The article investigates the problems of spiritual and moral development of the personality of an adult in the research works of Ukrainian and foreign scholars. It analyzes directions of education and psychology regarding personal development. Educational processes contributing to the personality development of an adult are discussed. These processes are education and upbringing. The author highlights the possibility of a practical psychologist to affect the spiritual and moral development of a personality of an adult. The main conclusion is that the problem of moral and spiritual development of a personality can be solved effectively. However the result of the pedagogical or psychological practice must be focused on the independent inner development of an adult, which must be carried out permanently.

References

Бех І. Д. Психологія духовності В. О. Сухомлинського: спроба методологічної рефлексії / І. Д. Бех // В. О. Сухомлинський у роздумах сучасних українських педагогів / упоряд. О. В. Сухомлинська та ін. – Луганськ: Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2012. – С. 150–167.

Гончаренко С. У. Український педагогiчний словник / С. У. Гончаренко. – К.: Либiдь, 1997. – 375 с.

Гусейнова Е. І. Неформальна освіта як важливий елемент безперервної освіти / Е. І. Гусейнова, Ю. М. Лукянова // Педагогические науки: Стратегические направления реформирования системы образования – Сумський національний аграрний університет, 2012. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/11_NPE_2012/-Pedagogica/4_106261.doc.htm

Деркач А. А. Акмеологический словарь – 2-е изд. – М.: Изд-во РАГС, 2005. – 161 с.

Зайченко І. В. Педагогіка: навч. посібник для студентів вищих пед. навч. закладів. – 2-е вид. / І. В. Зайченко. – К.: Освіта України; КНТ, 2008. – 528 с.

Зінченко С.В. Неформальна освіта дорослих: психологічний контекст / С. В. Зінченко // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Серія: Педагогіка. – 2014. – №. 1. – С. 87–93.

Зінченко С. В. Соціально-психологічні аспекти технологій освіти дорослих / С. В. Зінченко // Сучасні технології освіти дорослих: посібник. – Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. – С. 103–135.

Коберник О. М. Організація виховного процесу на засадах психолого-педагогічного проектування / О. М. Кобернік // Педагогические науки. Серия: Методологические основы воспитательного процесса. [Електронний ресурс] – 2010. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/14_NPRT_2010/Pedagogica/66947.doc.htm. Дата доступу 14.04.2015.

Максименко С. Д. Загальна психологія: навч. посібник / С. Д. Максименко, В. О. Соловієнко. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 272 с.

Максимюк С. П. Педагогіка: навч. посібник. / С.П. Максимюк – К.: Кондор, 2005. – 667 с.

Павелків Р. В. Загальна психологія: підручник / Р. В. Павелків. – К.: Кондор, 2009. – 576 с. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://libfree.com/145241114-psihologiyazagalna_psihologiya__pavelkiv_rv.html.

Панок В. Г. Теоретико-методологічні засади розвитку практичної психології в Україні: автореф. дис. … д-ра. психол. наук / В. Г. Панок. – К., 2011. – 28 с.

Петровский А. В. Психологический словар. – 2-е изд., испр. и доп. / под общ. ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского. – М.: Политиздат, 1990. – 494 с.

Сігаєва Л. Є. Сутність і характеристика технологій навчання дорослих / Л. Є. Сігаєва // Сучасні технології освіти дорослих: посібник. – Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. – С. 70–102.

Сухомлинский В. А. Сто советов учителю / В. А. Сухомлинский // Сто советов учителю (в сокращении). [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.klex.ru/bap.

Хатунцева С. М. Саморозвиток як компонент самовдосконалення вчителя / С. М. Хатунцева // Педагогіка та психологія: зб. наук. праць. – Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2014. – Вип. 45. – С. 168–179.

Published

2016-11-01