PROBLEM OF USING HOLISTIC APPROACH TO THE HUMANITARIZATION OF SCHOOL EDUCATION

Authors

  • O. TOLSTOVA

Keywords:

holism, integrity, humanitarian, humanitarization, holistic approach, education, personality

Abstract

This article analyses the relationship of holism and humanitarian problems by comparing the educational paradigms developed. It focuses on the features of modern innovative directions "holistic pedagogy" in which the concept of holistic education is being developed. The idea of humanitarization through the formation of a holistic view of natural world and man is discussed. The objectives, content and the result of a holistic education and humanitarization of education as processes associated with specially organized activities are determined. The analysis of the specific content of both processes in the context of their humanistic orientation is carried out. Practical use of the ideas of holistic approach to the humanitarization of the school from a position of equilibrium, the imporatce of everybody and communication as the basic principles of holistic education are pesented.

References

Борытко Н. М. Введение в педагогику толерантности: учеб. пособие для студентов пед. вузов / Н. М. Борытко, И. А. Соловцова, А. М. Байбаков. – Волгоград: Изд-во ВГИПК РО, 2006. – 80 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончеренко. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.

Демьяненко И. Ю. Гуманитаризация обучения геометрическому черчению студентов художественно-графического факультета : дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / И. Ю. Демьяненко. – М., 2003. – 162 с.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посібник / І. М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.

Добрускін М. Гуманізація як стратегічний напрям технічної освіти / М. Добрускін // Рідна школа. – 2001. – № 12. – С. 13–16.

Драйден Г. Революція в навчанні; пер. з англ. М. Товкало / Г. Драйден, Дж. Вос. – Львів: Літопис, 2011. – 541 с.

Дубасенюк О. А. Психолого-педагогічні орієнтири розвитку людини: інтегративний підхід / О. А. Дубасенюк, О. В. Вознюк // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2010. – № 49. – С. 3–11.

Заболотна О. Холістична педагогіка як теоретичне джерело шкільної альтернативної освіти / О. Заболотна // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. – 2012. – Вип. 41. – С. 224–230.

История зарубежной психологии (30–60-е годы XX века): сборник / под ред. П. Я. Гальперина, А. Н. Ждан. – М.: Изд-во Моск.ун-та, 1986. – 344 с.

Мацкайлова О. А. Гуманитарность и гуманитаризация образования / О. А. Мацкайлова // Образование и наука. – 2008. – № 5 (53). – С. 11–17.

Миллер Д. Холистическое образование: Педагогика предчувствия. [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://ps.1september.ru/articlef.php?ID=200205007

Новейший философский словарь / cост. А. А. Грицанов. – Мн.: Изд. В. М. Скакун, 1998. – 896 с.

Поплавская Т. Н. Холистическая парадигма образования как возможность выхода из антропологического кризисна / Т. Н Поплавская. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:www.sworld.com.ua/index. php/ru/philosophy-and-philology-113/philosophy-of-education-113/16834-113-0509.

Сікорський П. І. Принципи кредитно-модульної технології навчання / П. І. Сікорський // Вища школа. – 2004. – № 4. – С. 69–76.

Філософський енциклопедичний словник: довідкове видання / В. І. Шинкарук, Є. К. Бистрицький, М. О. Булатов та ін. – К.: Абрис, 2002. – 742 с.

Philosophical Sources of Holistic Education // Turkish journal of Values Education. – 2005. – № 3 (10). – Р. 150–161.

Published

2016-11-01