THE CONCEPT OF DEVELOPMENT OF PREVENTIVE MOTOR ACTIVITY OF PRESCHOOL CHILDREN DURING PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • L. L. GALAMANDJUK

Keywords:

preschool children, preventive, physical education, concept

Abstract

Objective: to expand the concept of preventive motor activity development of preschool children during physical education. Material: information from documentary sources, scientific literature and empirical data of previous phases of the researches. Results. The reasons of inefficiency and disadvantages of the process of physical education in the preschool period have been highlighted. In this context, and considering the empirical data of the previous stages of the researches, the concept aimed at the prevention of negative trends in preschool children’s education has been developed. These thends are caused by the modernization of approaches concerning the process of management, scientific and methodological support, organization, development and implementation of physical education content through the transferof the process into an open, humanistic, versatile one, the highest value of which is a child with his/her individual characteristics. Conclusions. The developed concept defines the purpose of the process in guestion, its modernization at national, sectoral, baseline levels, ways and approaches of it implementation.

References

Днепров Э. Д. Современная школьная реформа в России / Э. Д. Днепров. – М.: Наука, 1998. – 163 с.

Закон України «Про дошкільну освіту». [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg-111.

Закон України «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 р. за № 24002-111. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/ main.cgi?nreg-10.

Закон України «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю» // Урядовий кур’єр. – 2001. – № 29. – С. 76–83.

Закон України «Про фізичну культуру і спорт». [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg-12.

Концепція державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року // Дошкільне виховання. – 2010. – № 9. – С. 3–4.

Крамская В. В. Предупреждение развития начальных проявлений хронической усталости у детей младшего школьного возраста средствами физического воспитания: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / В. В. Крамская. – Краснодар, 2010. – 24 с.

Лубышева Л. И. Концепция формирования физической культуры человека / Л. И. Лубышева. – М.: ВННИФК, 1992. – 120 с.

Лясота Т. І. Підвищення адаптаційних можливостей дітей 6–7 років до умов навчання в початковій школі засобами фізичного виховання: автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. та спорту: 24.00.02 / Т. І. Лясота. – К., 2012. – 21 с.

10. Мицкан Б. М. Порівняльна характеристика фізичної працездатності дітей шестирічного віку різного типу соціалізації / Б. Мицкан, Л. Ковальчук // Концепція розвитку галузі фізичного виховання і спорту в Україні: зб. наук. Праць – Рівне, 2006. – Вип. ІІІ. – Ч. І.– С. 163–165.

Москаленко Н. В. Теоретико-методичні засади інноваційних технологій в системі фізичного виховання молодших школярів: автореф. дис. … д-ра наук з фіз. вих. та спорту: 24.00.02 / Н. В. Москаленко. – К., 2009. – 42 с.

Пангелова Н. Є. Теоретико-методичні засади формування гармонійно розвиненої особистості дитини дошкільного віку в процесі фізичного виховання: автореф. дис. … д-ра наук з фіз. вих. та сп.: 24.00.02 / Н. Є. Пангелова. – К., 2014. – 39 с.

Поташнюк І. В. Школа сприяння здоров’ю: теорія, практика, методи дослідження: монографія / І. В. Поташнюк. – Луцьк: Надстир’я, 2006. – 144 с.

Столяров В. И. Содержание и структура физкультурно-спортивного воспитания детей и мололдежи: монография / В. И. Столяров, С. А. Фирсин, С. Ю. Баринов. – М.: Наука, 2012. – 268 с.

Трачук С. В. Моделювання режимів рухової активності молодших школярів у процесі фізичного виховання: автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. та спорту: 24.00.02 / С. В. Трачук. – К., 2011. – 18 с.

Щорічна доповідь про стан здоров’я населення України та санітарно-епідемічну ситуацію, 2011 рік. – К., 2012. – 358 с.

Published

2015-03-03