THE ESTABLISHMENT OF SECULAR PEDAGOGICAL EDUCATION AT LVIV UNIVERSITY OVER THE LAST THREE DECADES OF THE ХІХ CENTURY

Authors

  • T. V. LESHCHACK

Keywords:

pedagogical training of students, educational courses, educational processes, secular training

Abstract

The article contains overview of reasons and prerequisites of incipience of secular pedagogical training of Lviv University students in the context of European educational processes. The variety of theoretical and practical courses of the Philosophy Department in the end of XIX century is analyzed. The study showed that the formation of a secular pedagogical training at Lviv University in the last third of the XIX century was the logical consequence of a number of educational reforms in Austria after the abolition of the Concordat in 1870. In the context of these reforms was demarcated teacher training students in the theological and philosophical faculties, in particular, have been developed and introduced separate nomenclature training courses based on individual organizational, financial and staffing.

References

Бись О. С. Історико-правові аспекти розвитку міжнародної діяльності Апостольського престолу / О. С Бись // Університетські наукові записки. – 2009. – № 3 (31). – С. 217–223.

ДАЛО. Ф. 26, оп. 4, спр. 247.

Пенішкевич О. Розвиток українського шкільництва на Буковині (ХУІІІ – початок ХХ ст.) / О. І. Пенішкевич. – Чернівці: Рута, 2002. – 519 с.

Akademische behörden an der K. K. Universität zu Lemberg sammt der Ord-nung der vorlesungen an derselben in winter (sommer) semester des Studien-Jahres 1871/72 … 1874/75. – Lemberg: Aus der k.k. galizichen Aerarial-Staats-Druckerei, 1871 … 1874. – 46 s.

C. K. Uniwersytet imenia Cesarza Franciszka I we Lwowie. Skład i program wykładów w zimowem (letnim) półroczu 1875/76 … 1913/14. – Lwów : Z I. związkowej drukarni, 1875 … 1913. – 49 s.

Finkel L., Starzyński S. Historya Uniwersytetu Lwowskiego. Cz. 1–2. – Lwów: Nakładem Senatu akademickiego c.k. Uniwersytetu Lwowskiego, 1894. – Cz. 1. – 351 s.

Łuczyńska B. Początki pedagogiki jako dyscypliny akademickiej na uniwersy-tetach Jagellońskim i Lwowskim w dobie autonomii / Barbara Łuczyńska // Galicja i jej dziedzictwo. T. 3. Nauka i oświata / pod red. A. Mejssnera i J. Wyrozumskiego. – Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie, 1995. – S. 23–42.

Published

2014-02-25