PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMING THE FUTURE CLOTHES DESIGNERS’ PROFESSIONAL COMPETENCY
Keywords:
professional competency, future clothes designers, pedagogical conditions, design educationAbstract
Based on the analysis and generalization of the scientific information the complex of pedagogical conditions, which allow to ensure higher level of the future clothes designers’ professional competency formation in the process of their professional subjects studying has been distinguished. It has been pointed out that forming the professional competency dependends to a great extent on the positive educational motivation of the future clothes designers through their attraction to designing activities, that ensure high level of independence and motivation to learning. It has been noted that the organization of autonomous and creative cognitive activity is realized through the process of the future clothes designers education within creative workshops. The article demonstrated that interconnection of the competency, system and activity-based approaches during professional subjects studying contributes to the effective formation of the professional competency.
References
Бакум З. П. Модернізація методів навчання української мови / З. П. Бакум // Складні питання вузівського курсу української мови: зб. наук. праць. – Кривий Ріг, 2002. – С. 6–10.
Загуменнов Ю. Особистісно зоріентовані технології в освіті / Ю. Загуменнов, Л. Шелкович, Г. Шварц // Підручник для директора. – 2005. – С. 36–47.
Зимняя И. А. Социальная работа как профессиональная деятельность / И. А. Зимняя // Социальная работа. – М., 1992. – Вып. 2– С. 32–37.
Сисоєва С. О. Теоретичні і методичні основи підготовки вчителя до формування творчої особистості учня: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / С. О. Сисоєва . – К., 1997. – 428 с.
Сопільняк М. М. Педагогічні засади організації діяльності дозвіллєвої творчої майстерні студентів вищих мистецьких навчальних закладів: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.06 / М. М. Сопільняк. – К., 2006. – 20 с.
Фалько В. П. Формирование художественно-проектной компетенции педагога профессионального обучения в области дизайна: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 / В. П. Фалько. – Екатеринбург, 2009. – 188 с.