CULTIVATION OF OPTIMISTIC ATTITUDE TOWARDS LIFE OF A PERSONALITY AS A PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PROBLEM

Authors

  • G. A. KARELOVA

Keywords:

optimistic attitude towards life, personality, spiritual development, psychological and pedagogical problem, methods and techniques of cultivation of an optimistic attitude towards life

Abstract

The article deals with cultivation of optimistic attitude towards life of a personality as a psychological and pedagogical problem. It has been substantiated, that the works of psychologists and teachers of different epochs help you understand the concept of optimistic attitude towards life better, and that they are the methodological basis for the study of this phenomenon. Current understanding of optimism is based on cheerful attitude to the world, faith in our own human capabilities, success, in a better future.

References

Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / Ксения Александровна Абульханова-Славская. – М.: Мысль, 1991. – 299 с.

Бех І. Д. Виховання особистості: 2 кн. / І. Д.Бех. – К. : Либідь, 2003. – Кн.2: Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади. – 344 с.

Бех І. Д. Рефлексивно-експліцитний метод у вихованні особистості / І.Д. Бех // Рідна школа. – 2012. – № 12. – С. 3–7.

Ващенко Г. Виховання волі і характеру: підручник для педагогів / Г.Ващенко. – Боффало-Мюнхен: Вид-во Спілки української молоді, 1957. – 270 с.

Грабовська Т. Формування позитивної мотивації діяльності особистості / Т. Грабовська, О. Киричук // Рідна школа. – 2002. – № 4. – С. 12–14.

Данилова Л.В. Формувати особистість нового типу / Л.В. Данилова// Педагогіка і психологія. – 2000. – № 3. – С. 59– 64.

Замышляева М.С. Оптимизм и пессимизм в совладающем поведении в юношеском возрасте: автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.13 / М.С. Замышляева. – М., 2006. – 22 с.

Зелигман М. Как научиться оптимизму: советы на каждый день / Мартин Зелигман. – М.: Вече; Персей; АСТ, 1997. – 432 с.

Калошин А. Теорія та практика позитивного мислення / А. Калошин // Педагогіка толерантності. – 1999. – № 2. – С. 80–88.

Киричук О. В. Розвиток і самореалізація особистості в умовах освітнього закладу / О.В. Киричук // Рідна школа. – 2002. – № 5. – С. 28–30.

Коханенко Л. Проблема самогубства: погляди І. Сікорського та сучасні досліди /Л. Коханенко // Практична психологія та соціальна робота. – 2002. – № 4. – С. 49–51.

Леонтьев А. Н. Потребности, мотивы и эмоции / Алексей Николаевич Леонтьев. – М.: Издательство Московского университета, 1972. – 575 с.

Макаренко А. С. Педагогічна поема / Антон Семенович Макаренко. – М.: ИТРК, 2003. – 736 с.

МакГро Ф. Стратегии жизни: книга для тех, кто хочет жить осознанно и плодотворно / Филипп МакГро. – Москва : Добрая книга, 2002. – 368 с.

Марден О. Воля й успіх / Орісон Марден. – Дрогобич: Відродження, 1996. – 104 с.

Мистецтвожиттєтворчостіособистості: наук.-метод.посібник: у 2 ч.; за ред. В. М. Донія, Г. М. Несена, Л. В. Сохань, І. Г. Єрмакова та ін. – К.: ІЗМН, 1997. – Ч.1: Теорія і технологіяжиттєтворчості. – 391 с.

Мольц М. Это я, или как стать счастливым / Максвелл Мольц ; [пер. с англ]. – СПб: Лениздат, 1992. – 192 с.

Самоукина Н. В. Психология успеха / Н. В.Самоукина. – М.: Изд-во Института психотерапии, 2001. – 240 с.

Сохань Л. В. Жизненная программа личности как способ сознательной организации ее жизнедеятельности / Л. В. Сохань, М. В. Кириллова // Стиль жизни личности. Теоретические и методологические проблемы. – К.: Наукова думка, 1982. – С. 228–255.

Сухомлинський В.О. Вибрані твори: в 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К.: Рад. школа, 1976. – Т. 4. – 654 с.

Тернер К. Мы рождены для успеха: как реализовать свой безграничный потенциал / Колин Тернер. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2000. – 352 с.

Титаренко Т.М. Испытание кризисом: Одиссея преодоления / Татьяна Михайловна Титаренко. – К. : Людопринт Україна, 2009. – 277 с.

Тульчинский Г. Л. Разум, воля, успех: о философии поступка: науч.-попул. изд. / Г. Л. Тульчинский. – Ленинград: ЛГУ, 1990. – 216 с.

Франкл В. Человек в поискахсмысла: сб. пер. с англ. и нем. Д. А. Леонтьева, М. П. Папуша, Е. В. Эйдмана / В. Франкл. – М.: Прогресс, 1990. – 368 с.

Френе С. Избранные педагогические сочинения / Селестен Френе; [пер. с фр., под ред. Б. Л. Вульфсона]. – М.: Прогресс, 1990. – 304 с.

Фромм Э. Человек для себя: исследование психологических проблем этики; пер. с англ. / ЭрихФромм. – Минск: Коллегиум, 1992. – 253 с.

Чудновский В. Э. Смысл жизни: проблема относительной эмансипированности от «внешнего» и «„внутреннего» / В.Э. Чудновский // Психологический журнал. – 1995. – Т. 16. – № 2. – С. 15–26.

Ящук І. П. Формування життєвої компетентності особистості старшокласників загальноосвітних шкіл України: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.07/ І. П. Ящук. – К., 2001. – 21 с.

Published

2014-02-25