MOTIVATIONAL DIRECTION OF COLLEGE STUDENTS’ PERSONALITY SELFDEVELOPMENT IN THE PROCESS OF STUDYING NATURAL SCIENCES ON THE BASIS OF THE COMPETENTIAL APPROACH

Authors

  • S. MATVIYCHУNA

Keywords:

self-development, college students, competential approach, didactic conditions, differential approach, individual tasks

Abstract

The article highlights the results of entrance control, which have showed the necessity of improving college students’ self-development. The use of the competential and module approaches for development of educational programs in natural sciences has been suggested. The main emphasis is made on the characteristics of stimulation of the motivational orientation of college students’ self-development in the process of studying Chemistry. The use of module principle has been analyzed, the optimal ways of formation of students’ practical abilities and skills while using a differential approach have been researched. A necessity has been stressed on development and organizaiton of educational process of studying Chemistry on the basis of innovative teaching methods.

References

Алєксеєнко Т. А. Модульна організація навчального процесу як умова управління якістю підготовки спеціалістів / Т. А. Алєксеєнко // Проблеми розробки та впровадження модульної системи професійного навчання : зб. наук. праць. – Харків, 1999. – С. 132–136.

Бондар С. Компетентність особистості – інтегрований компонент навчальних досягнень учнів / С. Бондар // Біологія і хімія в школі. – 2003. – № 2. – С. 8–9.

Матвійчина С. В. Модуль студента «Хімічні елементи та їх сполуки» з базового курсу навчальної дисципліни «Хімія»: навч.-метод. посібник. – Чернівці, 2014. – 100 с.

Овчарук О. В. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти / О. В. Овчарук // Стратегія реформування освіти в Україні. – К.: К.І.С., 2003. – С. 13–29.

Романишина Л. М. Модульно-рейтингова технологія викладання у вищих навчальних закладах: посібник. – Тернопіль, 2000. – 48 с.

Романишина Л. М. Модульно-рейтингова технологія викладання хімії у технікумах нехімічного профілю: посібник / Л. М. Романишина, І. М. Мельничук. – Тернопіль, 2001. – 47 с.

Хмеляр І. Модульно-рейтингова технологія викладання хімії в ліцеї / І. Хмеляр // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. – 2002. – № 1. – С. 70–76.

Published

2014-05-27