THE TECHNOLOGY OF QUESTIONING IN THE CONTEXT OF FORMATION OF CRITICAL THINKING OF PERSONALITY: MENTAL ASPECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.1

Keywords:

education, critical thinking, mentality, mental model, levels of mental activity, categorization of questions, technology of questioning, meaningful answer

Abstract

The essence of the phenomena of “critical thinking”, “mental model” has been emphasized, and the importance of their understanding by students for personal and professional development has been highlighted. Based on the analysis of the outlined definitions, it has been summarized, that critical thinking is necessary to be developed purposefully in the process of learning activity, taking into account individual and collective mental experience of subjects of interaction, as well as cognitive and communicative possibilities of educational environment. It has been postulated, that the mental model of personality thinking, which is correlated with all the key characteristics of the native language, represents knowledge about the world in general, as well as it reflects the state of consciousness and specific mechanisms of human thinking. A mental model of critical thinking has been projected, in the basis of which there is algorithm of cognitive actions with a trajectory of dialogical connection “question – answer”. It has been substantiated, that such functional algorithm of mental activity can be effectively used in study for creating holistic knowledge. It has been stated, that mental model of personality thinking is interpreted as a special way of human perception under the influence of unconscious (instincts, reflexes) and socially conscious (knowledge, meaning norms, rules, traditions etc.) factors; a way to comprehend and rethink one’s own cognitive and sensory experience in the cultural dimension of coexistence of a community, the deep basis of which is a system of values. The key aspects of formation of critical thinking, in particular the ability to formulate questions and answer questions, have been considered. It has been proved that in learning activity one of the most effective methods of critical analysis of information, which contains meaning, – of text, is the method of “six journalistic questions” as important tool of educator’s pedagogical technique. Linguistic- functional and goal-setting approaches to categorization of questions have been outlined. The purpose and basic rules of questions setting have been formulated. For successful implementation of technology of asking questions in the development of critical thinking of the individual, recommendations are prescribed to teachers with the need to clarify the importance of educational information: values, reasons, evidence, clarification, effect, obstacles. The effectiveness of the mental model “question – answer” has been proved by specific examples.

References

Ганаба С. О. Інноваційне мислення як відповідь на виклик сучасної епохи. Науковий діалог «Схід-Захід». Матеріали всеукр. наук. конфер. з міжнар. участю (Кам’янець-Подільський, 10 липня 2013 р.): у 4-х частинах. Дніпро: ТОВ «Інновація», 2013. Ч. 1. С. 37–40.

Гузар О., Ліоненко М. Моделі уроків розвитку критичного мислення: аналіз та особливості конструювання. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2021. Вип. 1. С. 75–80.

Гін А. О. Прийоми педагогічної техніки: Свобода вибору. Діяльність. Зворотний зв’язок. Ідеальність: посібник для вчителя. 13-е вид. Харків: Вид. група «Основа», 2015. 112 с.

Горбань О., Федюк В. Критичне мислення як основа сучасних освітніх підходів у формуванні особистості учня. Educological discourse. 2021. № 4 (35). С. 66–83. URL: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.45

Левченко Т. І. Концептуальна парадигма розвитку вищої освіти: монографія. Вінниця: Нова Книга, 2017. 344 с.

Лупак Н. М. Техніка постановки запитань – інструмент педагогічної майстерності вчителя. International Scientific Innovations in Human Life: Матеріали III міжнародної наукової і практичної конференції (Manchester, 22–24 September 2021). Manchester, United Kingdom, 2021. P. 191–196.

Магас М. Ментальні моделі як конструкти реальності та ірреальності. Studia methodologica. 2014. No. 37. P. 179–183.

Мерманн Э. Коммуникация и коммуникабельность. Практические рекомендации для открытой коммуникации. 2-е изд., испр., пер. с нем. Харьков: Гуманитарный Центр, 2015. 260 с.

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи. Київ: МОН України, 2016. 40 c. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html

Пометун О., Гупан Н. Таксономія Б. Блума і розвиток критичного мислення школярів на уроках історії. Український педагогічний журнал. 2019. № 3. С. 50–58. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-3-50-58

Починкова М. М. Психологія професійної освіти у формуванні критичного мислення майбутніх учителів початкової школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. праць / редкол.: А. В. Сущенко (голов. ред. та ін.]. Запоріжжя: КПУ, 2020. Вип. 69. Т. 3. С. 97–101. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.69-3.19

Сучасний тлумачний словник української мови: 60000 слів / уклад. Н. Кусайкіна, Ю. Цибульник; за заг. ред. д-ра філол. наук, проф. В. В. Дубічинського. Харків: ВД «ШКОЛА», 2014. 1550 с.

Харарі Ю. Н. 21 урок для 21 століття / пер. з. англ. О. Дем’янчука. Київ: Форс Україна, 2020. 416 с.

Haller M. Recherchieren. Ein Handbuch fur Journalisten. Munchen: Olschlager, 1991. P. 178–192.

Walsh, J. A., Sattes, E. D. Quality Questioning: Research-Based Practice to Engage Every Learner. SAGE Publications. 2016. 133 p.

Published

2022-07-14