PRIVATE PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS AS AN ALTERNATIVE TO STATE INSTITUTIONS FOR EDUCATIONAL TRAINING OF PRESCHOOL CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.8

Keywords:

preschool education, State Standard for Preschool Education, preschool education institution, educational and developmental environment, private kindergarten, corporate kindergarten

Abstract

It is noted that the development of a progressive society is dynamic, with a tendency to constantly accelerate, complicate and change, so the integration of Ukraine into the international educational space is the main task of Ukrainian education in general and preschool education in particular. Preschool education is not only a system of knowledge for its transmission to the younger generation, but also the most important means of creating a successful future for all mankind, and the key goal of education is a mature and educated person. It is noted that private preschools can become an effective alternative to public kindergartens only if the requirements set out in the State Standard for Preschool Education are met. The current state of the network of preschool educational institutions (PEI) of different types and forms of ownership (public, municipal, private, corporate, family) is analysed and regional indicators of the end of 2020 – beginning of 2021 are taken into account. It is determined that private and corporate PEI can help to solve national problems with groups overcrowding, low quality of educational and developmental environment organization (subject-spatial, psychological-didactic, social-communication and motivational-cognitive components), inclusive education organization, implementation of ideas of the best international experience, insufficient number of PEI in Ukraine.

References

Базовий компонент дошкільної освіти. Законодавство України. 2021. URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876

Бєлєнька Г. В. Підготовка фахівців для дошкільної галузі: стратегія змін. Молодий вчений. 2017. № 3.2 (43.2). С. 1–3.

Биндас О. М. Особливості функціонування освітніх стандартів у системі педагогічної освіти Австрії. Гуманітарний корпус. 2015. Вип. 4. С. 31–35.

Дошкільна освіта в Україні у 2020 році. Державна статистика України 1998–2021. URL: http://surl.li/aphdz

Закон України «Про дошкільну освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text

Писарчук О. Особливості формування предметно-розвивального середовища дошкільного навчального закладу. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2014. № 4. С. 9–17.

Чайка В. М. Проблеми змісту підготовки майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до інноваційної педагогічної діяльності. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2012. № 2. С. 33–39.

Published

2021-11-23