APPLICATION OF EDUCATIONAL VIDEO IN CREATIVE PROJECTS OF JOURNALISTS STUDENTS IN DISTANCE LEARNING (ON THE EXAMPLE OF THE DISCIPLINE: “SPECIALIZATION: INTERNET, TELEVISION”)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.18

Keywords:

distance studying, innovative practices, media product, educational video, YouTube channel

Abstract

The importance of effective organization of the educational process in training of competent specialists - future journalists has been accentuated in the paper. The authors outlined the role of student assessment as a way of orienting higher education towards the personality of an applicant, actively involving them in the educational process, which has an impact on the self-improvement and professionalism of a future specialist. The relevance of innovation practices in distance learning has been substantiated. A scientific review of educational research on distance learning has been implemented. The notions of “educational video”, “video accompaniment”, “video lecture”, “tutorial” and “screencast” have been defined. The main types of educational have been described alongside with the specifics of their creation. The algorithm of creation of educational video has been analyzed and proven to be effective tools. The features and technology of creating educational videos and application of YouTube channels as an interactive platform for the presentation of educational videos of student journalists have been considered. The special features of video lectures given by the fourth year of study journalists have been described. The topics and content of the lecture, specifics of video production, and use of technical programs have been outlined. The difficulties in producing, creating, and installing various types of educational videos have been accentuated. The creation of a video product for independent and individual tasks has been outlined. The introduction of new forms of organization of the educational process is intended to provide future media professionals with the necessary skills and competencies. It focuses on the advice and recommendations of higher education applicants on the advisability of introducing such forms of instruction into the educational process.

References

Брейм С. Ефективне навчальне відео. URL: https://ceit.ucu.edu.ua/news/efektyvne-navchalne-video/

Бухта Я. Як вчителю зробити освітнє відео в класі чи вдома. URL: https://nus.org.ua/articles/yakvchytelyu-zrobyty-osvitnye-video-v-klasi-chy-vdoma/

Вчитель для 8 мільйонів учнів. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/video-fizyka-dlyavsih/29565334.htm

Ільченко А. М. Студентоцентризм як базовий принцип організації освітнього процесу у вищій школі. URL: https://cutt.ly/fT9KWpU

Киричук К. Ефективний відеоурок: 5 кроків для вчителя. URL: osvitoria.media/experience/efektyvnyj-videourok-5-krokiv-dlya-vchytelya/

Литвин О. Як зробити навчальне відео ефективним? URL: https://cutt.ly/KT9KOUs

Міщенко Т. О., Стадник Н. В. Студентоцентричне навчання як вектор розвитку гуманітарної парадигми освіти. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. 2017. Вип. 17 (60). С. 32–37.

Навчальне відео: створюємо, редагуємо, розміщуємо. URL: https://ceit.ucu.edu.ua/navchalne-videostvoryuyemo-redaguyemo-rozmishhuyemo/

Освітньо-професійна програма «Журналістика» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 061 Журналістика. URL:

https://tnpu.edu.ua/about/public_inform/akredytatsiia%20ta%20litsenzuvannia/osvitni_prohramy/bakalavr/fizh/opp_zhurnalistyka.php

Прибилова В. М. Проблеми та переваги дистанційного навчання у вищих навчальних закладах України. Проблеми сучасної освіти. Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна. 2017. Вип. 4. URL: https://periodicals.karazin.ua/issuesedu/article/view/8791

Синоруб Г. П., Драган-Іванець Н. В. Стрім-трансляція на Ютуб-каналі як інтерактивна презентація студентських проєктів (на прикладі дисципліни «Спеціалізація: інтернет, телебачення»). Role of science and education for sustainable development. House of University of Technology. Katowice, 2021. С. 570–575. URL: https://cutt.ly/iYfFiDG

Ткаченко Т. Навчальне відео на всі випадки життя. URL: https://www.youtube.com/watch?v=cFlmn49HG7A

Центр навчальних та інноваційних технологій. URL: https://ceit.ucu.edu.ua/navchalne-videostvoryuyemo-redaguyemo-rozmishhuyemo/).

Як створити навчальне відео власноруч? URL: http://teach-hub.com/yak-stvoryty-navchalne-video/

13 ідей для ефективного навчального відео. URL: https://cutt.ly/NT9KUlc

Robin H. Kay Exploring the use of video podcasts in education: A comprehensive review of the literature. URL: https://faculty.ontariotechu.ca/kay/files/pubs/video/Kay_2012_LitRev.pdf

Published

2021-11-23