ORGANIZATION OF THE PROCESS OF SETTING AND SOLVING APPLIED PROBLEMS AS A MEANS OF IMPROVING THE QUALITY OF COMPUTER SCIENCE IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.19

Keywords:

computer modeling, professional competencies, project method, stages of project implementation, information and communication technologies

Abstract

The role and place of applied tasks in the learning process are analyzed, their didactic functions, methods of formulation and solution are analyzed. Ways to improve the methodology of application of tasks in the learning process are identified. On the basis of the theoretical analysis the possibilities of increase of level and quality of knowledge as a result of wide application in educational process of such tasks are shown; the ways of expansion of their functions, improvement of a technique of their application in the course of training are described. The possibility of using the projectmethod in educational activities, ways to solve the problem of using modern digital technologies at different stages of students' project activities are partially outlined. It is noted that the subject specificity of professional activity of teachers gives the chance to use means of modern communication at various stages of performance of creative projects, combining technical means with the newest educational technologies. The training of future teachers it is effective on the basis of ICT (programming languages, application software, cloud services, Internet resources, etc.).

References

Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. № 1 (15). 2010. ULR: http://www.ime.edu-ua.net/em.html.

Грод І. М. Демонстраційна система створення інформаційних моделей як один із способів реалізації прикладного напряму курсу інформатики. Збірник статей V Міжнародної науково-практичної конференції «Математика. Інформаційні технології. Освіта». Луцьк, 5–7 червня 2016. Луцьк, 2016. C. 51–55

Гуржій А. М., Лапінський В. В. Взаємозв’язок інформатизації суспільства й системи освіти. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2015. – № 8. С. 5-9. ULR: http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2015_8_3

Жалдак М.І., Гриб’юк О. О. Психолого-педагогічні вимоги до комп’ютерно-орієнтованих систем навчання математики. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: зб. наук. праць. 2014. Вип. 14 (21). С. 3–19.

Жук Ю. О. Системні особливості освітнього середовища як об’єкта інформатизації. Післядипломна освіта в Україні. 2003. № 2. С. 35–38.

Задорожна О. В. Методичні засади створення та використання педагогічних програмних засобів у процесі навчання фізики студентів вищих авіаційних навчальних закладів : дис. … канд. пед. наук.: 13.00.02. Кіровоград, 2015. 301 с.

Задорожна О. В., Величко С. П. Дидактичний матеріал для проведення занять з фізики у вищих навчальних закладах авіаційного профілю на базі педагогічного програмного засобу «Фізика. Механіка» Кіровоград. «Ексклюзив-Систем», 2013. 117 с.

Кучер С. Л., Горбатюк Р. М. Експериментальна апробація педагогічної системи дизайн-підготовки майбутніх учителів технологій в умовах неперервної освіти. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія 1: Педагогіка. 2018. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2018_1_11

Лапінська І. А., Лапінський В. В. Мотивація навчальної діяльності та можливості інформаційно-комунікаційних технологій у навчальних закладах інтенсивної педагогічної корекції. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: зб. наук. праць. К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2002. Вип. 5. С. 306–313.

Морзе Н. В. Методика навчання інформатики. Ч. 1. Загальна методика навчання інформатики. К.: Навчальна книга, 2004. 129 с.

Праворська Н. І. Система завдань як засіб формування знань студентів з інформатики. Вісник РДТУ. Педагогіка. Сучасні технології навчання: проблеми і перспективи. 2001. Вип. 6 (13). Ч.1. С. 191–198.

Прімова Л. О., Гребеник Л. І., Берест О. Б. Використання комп’ютерного моделювання лабораторних робіт на практичних заняттях з біологічної хімії. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. Т. 40. № 2. С. 42–49.

Рамський Ю. С., Рафальська М. В. Формування компетентностей майбутніх вчителів інформатики та математики у галузі моделювання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання: зб. наук. праць. 2012. Вип. 12 (19). С. 117–126.

Хворостін Ю. В., Юрченко А. О. Віртуальна лабораторія як складова сучасного експерименту. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2016. Вип. 2 (39). С. 281–283.

Balyk Nadiia Designing of Virtual Cloud Labs for the Learning Cisco CyberSecurity Operations Course. ULR: http://ceur-ws.org/Vol-2393/paper_338.pdf

Balyk N., Barna O., Shmyger G., Oleksiuk V. Model of Professional Retraining of Teachers Based on the Development of STEM Competencies. 2018. ULR: http://ceur-ws.org/Vol-2104/paper_157.pdf

Balyk N., Shmyger G., Vasylenko Y., Oleksiuk V., Skaskiv A. E-learning and STEM Education, ed. by Eugenia Smyrnova-Trybulska (Studio NOA, Katowice, 2019), РР. 109–125

Published

2021-11-23