SYSTEMIC APPROACH TO TRAINING AS AN IMPORTANT METHODOLOGICAL BASIS FOR THE FORMATION OF MILITARYPROFESSIONAL RESPONSIBILITY OF MILITARY PERSONNEL OF THE ARMED FORCES OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.1

Keywords:

military personnel, responsibility, military-professional responsibility, methodological foundations, systematic approach, pedagogical conditions, professional training, educational process

Abstract

The military-professional responsibility of servicemen of the Armed Forces of Ukraine is a necessary foundation that determines their behavior, professional actions, and decisions both during the performance of official duties and in combat conditions. The experience of the russian-Ukrainian war shows that military professional responsibility is not only a moral imperative for carrying out activities, but also a dominant professional quality that determines the level of readiness of a serviceman to carry out successful professional activities, which explains the relevance of this scientific research. The purpose of the article is to determine the potential of a systematic approach to organizing and conducting professional training of military personnel at the Training Centers of the Armed Forces of Ukraine as one of the key methodological foundations for forming their military and professional responsibility. To achieve this goal, the article uses such scientific research methods as analysis and synthesis of literary sources, empirical methods (description, comparison), systematization, and theoretical generalization of results. It has been determined that one of the key conditions for the formation of military professional responsibility during training at the Training Centers of the Armed Forces of Ukraine is the introduction and implementation of the leading ideas of a systematic methodological approach to ensure that all participants in the educational processunder stand the integrity and interconnection of all elements of military education and professional training in particular. We believe that it is the systematic approach that plays an important role in the integration and achievement of both the goals of professional training of military personnel and ensuring anadequate level of military-professional responsibility. The results of the study indicate that the implementation of the leading ideas of a systematic approach in professional training as the leading methodological basis for the formation of military-professional responsibility of military personnel is determined by the circumstances of professional training of military personnel in the Training Centers of the Armed Forces of Ukraine, which include goals, objectives, content of education, types of training activities, technologies, and means of its organization.

References

Вітвицька С.С. Методологічні основи ступеневої педагогічної освіти. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2005. № 21. С. 8−11.

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.

Дубасенюк О.А. Професійна педагогічна освіта: системні дослідження : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. 307 с.

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України / головний ред. В.Г. Кремінь. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Кустовська О.В. Методологія системного підходу та наукових досліджень : Курс лекцій. Тернопіль : Економічна думка, 2005. 124 с.

Литвин А. Методологічні засади поняття «педагогічні умови». Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. № 4. С. 43–63.

Лігоцький А.О. Теоретичні основи проектування сучасних освітніх систем : монографія. Київ : Техніка, 1997. 210 с.

Малафіїк І.В. Теорія та методика формування системності знань у старшокласників : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.09. Київ, 2007. 47 с.

Манько В.М. Дидактичні умови формування у студентів професійно-пізнавального інтересу до спеціальних дисциплін. Соціалізація особистості : зб. наук. пр. Національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова. Київ : Логос, 2000. Вип. 2. С. 153–161.

Новий тлумачний словник української мови : у чотирьох томах / укл. В. Яременко та ін. Київ : Аконіт, 1999. Т. 1. 910 с.

Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій : навч. посібник / ред. І.А. Зязюн, О.М. Пехота. Київ : А.С.К., 2003. 240 с.

Системний підхід у вищій школі : навч. посіб. / автори-упоряд. Т.Д. Кочубей, К.В. Іващенко. Умань : ПП Жовтий О.О., 2014. 131 с.

Шабанова Ю.О. Системний підхід у вищій школі : підруч. для студ. магістратури ; М-во освіти і науки України ; Нац. гірн. ун-т. Донецьк : НГУ, 2014. 120 с.

Соціолого-педагогічний словник / За ред. В.В. Радула. Київ : «ЕксОб», 2004. 304 с.

Сура Н.А. Теоретична модель системи професійної іншомовної підготовки фахівців у немовному ВНЗ. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Додаток до Вип.35: Тематичний випуск «Проблеми емпіричних досліджень у психології». В. 11. Київ : Гнозис, 2014. C. 432.

Чернілевський Д.В. Методологія наукової діяльності : навч.посібн. : Вид. 2-ге, допов. ; за ред. проф. Д.В. Чернілевського. Вінниця : Вид-во АМСКП, 2010. 484 с.

Published

2025-11-24