CONTENTS AND CHALLENGES OF EXPERIMENTAL RESEARCH TRAINING IN THE PROCESS OF FORMATION OF TEXT-CREATING SKILLS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS (BASED ON MORPHOLOGY OF THE UKRAINIAN LANGUAGE)

Authors

  • NATALIA YERMAK

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.10

Keywords:

text-creating skills, text-creating asignment, functional components, morphology of the Ukrainian language, experimental training

Abstract

The article deals with the investigation of the relationship between the components of the formation of text-creating skills with the tasks of experimental training. The correspondence of these tasks with functional components is demonstrated. These functional components include mental, management, searching, informational, systematizing, asessive and analytical constituents. Every proposed functional component of the experimental training in the context of the formation of text-creating skills of secondary school students is characterized through the application of the scientific and methodical approach. The indexes of these functional components are given on the bases of suggested creative asignments dealing with text-creating skills of secondary school students on the basis of the morphology of the Ukrainian language.

References

Голуб Н. Б. Концептуальні засади сучасної методики навчання української мови в загальноосвітній школі / Н. Б. Голуб // Український педагогічний журнал. – 2015. – № 1. – С. 107–118.

Державні стандарти базової і повної загальної середньої освіти: затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF.

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 5–10 класів з української мови. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://mon.gov.ua/.

Програма для 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (зі змінами, внесеними у 2017 році): наказ МОН України від 07.06.2017 р. № 804. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://mon.gov.ua/.

Published

2019-04-09