MODELING OF TRAINING FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS FOR HEALTHCARE ACTIVITY AT SECONDARY SCHOOL
Keywords:
modeling, training, future Physical Culture teacher, healthcare activity, secondary schoolAbstract
The paper pays much attention to the importance of healthcare for future generation and the necessity of modernization of training process of future Physical Culture teachers at higher educational establishments. The article considers the problem of modeling the process of preparing future Physical Culture teachers to healthcare activity at secondary school. The basis of the presented model is found to be formed by the complex of the following blocks – target, theoretical-methodological, cognitive-content, technological and productive. Target block consists of the purpose and task of preparing future Physical Culture teachers to healthcare activity at secondary school. The theoretical and methodological block is based on competence-based, acmeological, personality-oriented, practical-oriented and context-based methodological approaches, general pedagogical principles and principles of physical education. Cognitive-content block consists of axiological, epistemological, praxiological and personal components of the readiness of future teachers. Technological block involves forms, methods, means, functions and stages of training. The productive block is considered to consist of criteria, indices and the levels of the formed readiness of future Physical Culture teachers to healthcare activity at secondary school. It is indicated that the result of the implementation of the model is the formed readiness of future school teachers for the indicated activities.
References
Джуринський П. Б. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної професійної діяльності: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / П. Б. Джуринський. – Одеса, 2013. – 43 с.
Захаріна Є. А. Професійна підготовка майбутніх учителів фізичної культури до позакласної та позашкільної оздоровчо-виховної роботи: теорія та методика: монографія / Є. А. Захаріна. – Запоріжжя: Класичний приватний університет, 2012. – 439 c.
Іваній І. В. Компетентнісний підхід до професійної підготовки вчителя фізичної культури / І. В. Іваній // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. – 2013. – № 1. – С. 43–48.
Іванова Л. І. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до роботи з учнями з відхиленнями у стані здоров’я: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Л. І. Іванова. – К., 2014. – 40 с.
Іващенко В. П. Теорія і методика фізичного виховання. Ч. 2 / В. П. Іващенко, О. П. Безкопильний. – Черкаси: ЦНТЕІ, 2006. – 467 с.
Кодимський С. С. Педагогічні умови розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів фізичної культури в системі післядипломної педагогічної освіти / С. С. Кодимський, Н. Н. Чайченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2013. – № 8. – С. 217–224.
Омельяненко В. Г. Здоров’язберігаюча компетентність вчителя фізичної культури / В. Г. Омельяненко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. – 2007. – № 1. – С. 7–11.
Сущенко Л. П. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту у вищих навчальних закладах: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Л. П. Сущенко. – К., 2003. – 45 с.
Тимошенко О. В. Теоретико-методичні засади оптимізації професійної підготовки вчителів фізичної культури у вищих навчальних закладах: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / О. В. Тимошенко. – К., 2009. – 38 с.