THE ESSENCE OF THE FORMATION OF THE READINESS OF THE FUTURE TEACHERS OF PHYSICAL EDUCATION FOR THE PROFESSIONAL SELFREALIZATION IN HEALTH-IMPROVING ACTIVITIES

Authors

  • OKSANA VYALA
  • SERGIY PUTROV

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.3.6

Keywords:

the formation of readiness, the future teachers of physical education, professional selfrealization, health-improving activity

Abstract

The issues of the professional self-realization in health-improving activities are relevant in the current conditions of the European integration of educational systems and improving the efficiency of the training of the future teachers of physical education in higher educational establishments. The integration of Ukraine into the world system of higher education is aimed at reconsidering the main directions of the training of the future teachers of physical education in higher educational establishments. The formation of the readiness of the future teachers of physical education for professional self-realization in health-improving activity is considered as process of acquiring skills by students, which will ensure the effective implementation of their abilities, the manifestation of their creativity and mastering certain social experience, enhancing professional skills and improvment in the profession with the purpose of the involvement of pupils in physical exercises at the lessons of physical education, and carrying out sports-improving actions during the day, out-of-class and out-of-school physical culture and health-improvement work. It is noted that higher school is actively seeking answers to the questions posed by the present-day reality, and to questions related to the preservation and strengthening of the health of participants in the educational process. The need for the program for the modernization of higher physical education is determined by the internal patterns of the development of higher education and the longterm development needs of the individual, the society and the state that have developed in the system of professional training of future physical education teachers in higher education institutions on the basis of preserving and multiplying the best traditions of domestic and world experience. Attention is focused on the fact that the teachers of physical education are called upon to solve the complex tasks of physical education of the youth, to involve children and young people in physical culture and sports.

References

Арефьєва Л. П. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до позакласної виховної роботи у старшій школі: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Л. П. Арефьєва. – К., 2010. – 22 с.

Бермудес Д. В. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до реалізації варіативних модулів у процесі професійної діяльності / Д. В. Бермудес // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. – 2016. – Вип. 137. – С. 200–203.

Ватковська М. Г. Самореалізація особистості в постіндустріальному суспільстві / М. Г. Ватковська // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. – 2014. – № 3. – С. 3–8.

Денисенко Н. Г. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до оздоровчої роботи з молодшими школярами: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Н. Г. Денисенко. – К., 2011. – 22 с.

Ігнатенко С. О. Підготовка майбутніх учителів фізичного виховання до формування моральних якостей молодших школярів: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / С. О. Ігнатенко. – Одеса, 2007. – 21 с.

Коропецька О. Самореалізація як екзистенційна потреба особистості / О. Коропецька // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. – 2011. – Вип. 16 (2). – С. 156–163.

Муляр В. І. Проблема становлення особистості в системі «індивід – суспільство» (філософсько-культурологічний аналіз): монографія / В. І. Муляр. – Житомир, 2005. – 320 с.

Ненько Ю. П. Сутність поняття «творчість», «творча самореалізація» / Ю. П. Ненько // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. – 2009. – Ч. 2. – С. 245–251.

Савчук О. П. Педагогічна підтримка особистісної самореалізації майбутніх учителів / О. П. Савчук // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – 2010. – Вип. 12 (22). – С. 154–158.

Стасенко О. А. Організація фізкультурно-оздоровчої роботи у загальноосвітніх навчальних закладах: шляхи та перспективи / О. А. Стасенко // Молодой ученый. – 2016. – № 9.1 (36.1). – С. 51–156.

Шаповалова І. В. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до самовдосконалення та формування основ здорового способу життя: теоретичний аспект / І. В. Шаповалова // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2014. – Вип. 36. – С. 427–437.

Published

2017-09-26