COMPETENCY-BASED APPROACH TO STANDARDIZATION OF JUNIOR SPECIALISTS’ VOCATIONAL TRAINING IN COLLEGES AND TECHNICAL SCHOOLS
Keywords:
education standardization, vocational training, junior specialists, competency, professional standards, educational standards, vocational education teachersAbstract
The urgency of vocational education modernization is being enhanced by European integration processes in order to increase the indicators of innovative and intellectual development as well as socioeconomic growth in Ukraine. It has been found out that the main tools for changing models of vocational education oriented toward the needs of social partners and future specialists are professional and educational standards based on competencies. The analysis of normative documents, methodological sources, analytical materials on the standardization of vocational education proves the need for developing common approaches in order to standardize vocational education of junior specialists in colleges and technical schools. The aim of the article is to justify the main vectors of standardization of junior specialists’ vocational training in colleges and technical schools grounded on competency-based approach in the area of their adjustment to professional standards and the national framework of qualifications. Based on the study of different approaches to standardization of vocational education, it has been determined that vectors of standardization of junior specialists’ vocational training in colleges and technical schools are development of professional and educational standards and additional training for standards developers. The content of basic categories of competency-based approach such as integral competency, professional competencies, key competencies has been characterized; the essence of such concepts as vocational education, specialist, junior specialist has been defined. It has been proved that professional and key competencies should be reflected in methodological approaches to standardization of junior specialists’ vocational training in colleges and technical schools. It has been generalized that in order to develop effective professional standards as the main source of information for the development of educational standards for vocational education with the participation of vocational education teachers, perspective directions for the research are those related to justification of methodical principles of standardization of junior specialists’ vocational education grounded on competencybased approach, taking into account the actual tasks of vocational education, which will optimize vocational training of junior specialists for various economic fields in colleges and technical school in all regions.
References
Державний класифікатор «Класифікатор професій ДК 003:2010». – К., 2010.
Енциклопедія освіти; гол. ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
Кравець С. Г. Проектна культура педагогів у реалізації сучасних стратегій стандартизації професійної освіти / С. Г. Кравець // Матеріали II Всеукраїнської наук.-практ. конференції, присвяченої 25-річчю НАПН України «Розвиток професійної культури майбутніх фахівців: виклики, проблеми, перспективи» (м. Київ, Ірпінь, 27 квітня 2017 р.) / за заг. ред. В. О. Радкевич, Л. М. Петренко. – Павлоград: ІМА-прес, 2017. – С. 54–57.
Кремень В. Г. Освіта, особистість і соціальний поступ / В. Г. Кремень // Доповідь на VI Українсько-польському форумі «Освіта для сучасності» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://naps.gov.ua/ua/press/releases/777/.
Про затвердження методики розроблення державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних робітничих професій: наказ Міністерства освіти і науки України № 511 від 15 травня 2013 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0832-13.
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розроблення Державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій на основі компетентнісного підходу: наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 522 від 26 квітня 2012 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://document.ua/pro-zatverdzhennja-metodichnih-rekomendacii-shodorozroblenn-doc99436.html.
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів вищої освіти. Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 600 від 01 черв. 2016 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5555.
Про затвердження Національної рамки кваліфікацій: постанова Кабінету Міністрів України № 1341 від 23 листопада. 2011 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF.
Про затвердження плану заходів щодо впровадження Національної рамки кваліфікацій на 2016–2020 рр.: розпорядження Кабінету Міністрів України № 1077-р від 14 грудня 2016 р. [Електронний ресурс – Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249663048.
Про затвердження Порядку розроблення та затвердження професійних стандартів: постанова Кабінету Міністрів України № 373 від 31 травня 2017 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/373-2017-%D0%BF.
Про затвердження середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року та плану пріоритетних дій Уряду на 2017 рік: розпорядження Кабінету Міністрів України № 275 від 3 квітня 2017 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/275-2017-%D1%80.
Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: указ Президента України № 344/2013 від 25 червня 2013 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.
Про професійну освіту: проект Закону України [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511 =60247.
Про Стратегію сталого розвитку «Україна – 2020»: указ Президента України № 5/2015 від 12 січня 2015 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/5/2015.
Професійні стандарти і кваліфікації у країнах з високорозвинутою економікою / Л. П. Пуховська, А. О. Ворначев, С. В. Мельник, Ю. І. Кравець. – К.: «НВП Поліграфсервіс», 2014. – 176 с.
Розроблення освітніх програм: методичні рекомендації / авт.: В. М. Захарченко, В. І. Луговий, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова; за ред. В. Г. Кременя. – К.: ДП «НВЦ «Пріоритети», 2014. – 120 с.
The Bruges Communiqué on enhanced European Cooperation in Vocational Education and Training for the period 2011-2020 (7 December 2010) [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/policy/vocationalpolicy/doc/brugescom_en.pdf.
Wesselink R., Biemans H., Gulikers, J., Mulder, M. (2017) Models and Principles for Designing Competence-based Curricula, Teaching, Learning and Assessment. In M. Mulder (Ed.), Competencebased Vocational and Professional Education.Bridging the Worlds of Work and Education (pp. 533–554). Bern: Springer International Publishing.