ТHEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS OF MANAGEMENT OF DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL PROFESSIONALISM OF HIGH SCHOOL TEACHER IN ACTIVITY OF CLASSIC UNIVERSITY

Authors

  • TETIANA FEDIRCHYK

Keywords:

teaching professionalism of high school teacher, scientific and methodical system of teaching teacher professionalism

Abstract

The problem of teacher development in higher education has been analyzed on the base of interdisciplinary problem of teaching professionalism;theoretical and methodological basis of pedagogical teacher professionalism institution of higher education has been defined; the concept of «professional pedagogical high school teacher» has been characterised and formulated its definition. Teaching professionalism of high school teacher has been defined as a system of integral characteristic of the individual, that is a holistic relationship-based motivational, cognitive-praxeological, reflexive, emotional and vocational identical components that determine the unique individuality of each professional teacher and ensure its efficiency and optimality scientific and educational activities. It has been theoretically proved the structure of pedagogical teacher’s professionalism including its components (motivational-target, cognitive-praxeological, reflective and emotional; vocational identical), which interact to form a coherent whole. On the basis of foreign and home experience of higher education and the experience of scientific and pedagogical and managerial activities in higher education has been developed the scientific and methodical system of teaching professionalism of the teacher of high schoo , which requires a theoretical and methodological subsystem (goal, objectives, principles, components) and methodically-activities subsystem containing the functional components (multi-level scientific and methodical service of higher education institutions, monitoring and research of the dynamics of the teacher teaching professionalism, scientific and methodological support of definite process; individual program of vocational and personal development and self-development of teacher).

References

Бакіров В. С. Університети у пошуках нової стратегії / В. С. Бакіров // Universitates: Альманах. – 2008. – Вип. 1. – С. 8–11.

Забезпечення якості вищої освіти: європейський досвід та реалії українського класичного університету: навч. посібник / укл.: Петришин Р. І., Ушенко О. Г. та ін. – Чернівці: Чернівец. нац. ун-т, 2013. – 208 с.

Ідея університету: Антологія / упоряд. М. Зубрицька, Н. Бабалик, З. Рибчинська. – Львів: Літопис, 2002. – 304 с.

Федірчик Т. Досвід розвитку педагогічного професіоналізму педагога вищої школи в освітній практиці розвинених зарубіжних країн / Т. Федірчик // Науковий вісник Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича: зб. наук. праць, 2014. – Вип. 719: Педагогіка та психологія. – С. 157–169.

Федірчик Т. Організаційно-педагогічні умови формування науково-педагогічних кадрів / Т. Федірчик // Імператив якості: вчимося цінувати і оцінювати вищу освіту: навч. посібник / за ред.: Т. Дробка, М. Головянко О. Кайкової та ін. – Львів: Манускрипт, 2014. –С. 229–242.

Федірчик Т. Д. Детермінанти розвитку педагогічного професіоналізму викладача в умовах внутрівузівської системи / Т. Д. Федірчик // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія: Історико-педагогічні студії – 2011. – Вип. 5. – С. 250–253.

Федірчик Т. Д. Методологічні засади розвитку педагогічного професіоналізму викладача вищого навчального закладу / Т. Д. Федірчик // Вісник Київського національного університету культури і мистецтва. Серія: Педагогіка. – 2009. – Вип. 21 – С. 109–117.

Федірчик Т. Д. Науковий феномен «педагогічний професіоналізм викладача» у психолого-педагогічних дослідженнях / Т. Д. Федірчик // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія: Творча особистість вчителя: проблеми теорії і практики. – 2011. – Вип. 14 (24). – С. 75–81.

Федірчик Т. Д. Науково-методичний супровід розвитку педагогічного професіоналізму молодого викладача вищої школи: практ. посібник / Т. Д. Федірчик. – Чернівці: Золоті литаври, 2015. – 180 с.

Федірчик Т. Д. Розвиток педагогічного професіоналізму молодого викладача вищої школи (теоретико-методичний аспект): монографія / Т. Д. Федірчик. – Чернівці: Чернівец. нац. ун-т, 2015. – 448 с.

Федірчик Т. Д. Технологія моніторингу професіоналізму викладача як інструмент забезпечення якості вищої освіти / Т. Д. Федірчик // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. – 2013. – № 1 (7), Iss. 14. – P. 208–214.

Published

2017-05-29