PROBLEM OF ANDRAGOGICAL BACKGROUND OF PEDAGOGICAL STAFF AS TEACHERS FOR ADULT EDUCATION

Authors

  • SVITLANA IZBASH

Keywords:

andragogical background, pedagogical staff, teacher-andragogue, adult education, andragogical approach andragogical principles

Abstract

The experience of andragogical background of pedagogical staff as teachers for adult education and a variety of approaches to the definition of «andragogical background» have been presented in the paper. It has been summarized the current practice of andragogical background and defined features of the modern state of andragogical background. It was found that the term «andragogical background» has not yet entered into a scientific turn. This andragogical background process is fragmented and has not yet acquired the characteristics of a holistic andragogical process. It is proved that the scientific basis of the activities of the pedagogical staff in various forms of information and educational interaction with adults only begin to take shape. Adults have been classified as subjects of andragogical process. It is proposed to organize the training of pedagogical staff as the teachers to educate adults on a specialty «Pedagogy of Higher Education» qualification «teacher-andragogue».

References

Воротникова І. П. Андрагогічні засади професійного розвитку вчителів природничо-наукових дисциплін засобами інформаційно-комунікаційних технологій / І. П. Воротникова // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2011. – № 2 (22). [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/434/402.

Дмитрієв-Заруденко В. В. Андрагогічні принципи в системі розвитку персоналу державної служби зайнятості / В. В. Дмитрієв-Заруденко, М. В. Судаков // Андрагогіка в професійному навчанні безробітних: матеріали наук.-методол. семінару, 20 вересня 2012 р., м. Київ / уклад.: Л. М. Капченко, Л. Й. Літвінчук, Н. В. Савченко. – К.: ІПК ДСЗУ, 2012. – С. 101–110.

Зель І. О. Формування андрагогічної компетентності у студентів гуманітарних факультетів класичних університетів: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.04 / І. О. Зель. – Черкаси, 2009. – 22 с.

Концепція освіти дорослих в Україні / уклад.: Лук’янова Л. Б. – Ніжин: ПП Лисенко М. М., 2011. – 24 с.

Лук’янова Л. Б. Андрагог – соціальний посередник в інформаційно-освітніх процесах дорослої людини / Л. Б. Лук’янова // Професійне становлення особистості. – 2013. – № 2. – С. 20–26.

Лук’янова Л. Б. Професійна діяльність викладачів-андрагогів (зарубіжний досвід) / Л. Б. Лук’янова // Порівняльна професійна педагогіка. – 2014. – Т. 4. – Вип. 3. – С. 119–123.

Огієнко О. І. Підготовка викладача вищої школи в умовах магістратури: андрагогічний підхід / О. І. Огієнко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал Сумського державного педагогічного університету ім. А. С. Макаренка; гол. ред. А. А. Сбруєва. – Суми, 2015. – № 6 (50). – С. 336–343.

Published

2017-05-29