DATA VISUALIZATION TECHNOLOGIES IN TEACHING ENGLISH AT HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS

Authors

  • BOGDANA SALIUK

Keywords:

infographics, mind map, teaching English

Abstract

The article discusses the use of data visualization technologies such as infographics and mind map in teaching foreign languages, particularly English, to students of non-special faculties of the higher educational establishments (programmers, psychologists, engineers, musicians etc). The expediency of introduction of these technologies that will help to relief students’ perception of grammatical or lexical material as well as to optimize the educational process and interest in further study of English is noted. Infographics is used for the activation of lexical units, the assimilation of grammatical phenomena, the simulation of real-life situations to develop skills of monologue and dialogue speech, as well as for training in the use of lexical and grammatical material. The practice of English language teaching to students of non-special faculties illustrates the fact that they better perceive English phrasal verbs, thematic vocabulary, grammar, idioms through visualization. At the same time it helps to save time on the explanation of linguistic material in favor of speech activity. Mind map is also useful in the study of lexical and grammatical material in different stages – from the introduction of new themes to its repetition and generalization. Implementing mind map into the educational process the teacher can build the system of communicative exercises, the analysis of professional texts, group, individual and independent work of students.

References

Бьюзен Т. Супермышление; пер. с англ. Е. Самсонов. – 2-е изд. / Т. Бьюзен, Б. Бьюзен. – Мн.: ООО «Попурри», 2003. – 304 с.

Гoрдєєва А. Формування англомовної лексичної компетентності молодших школярів з використанням карт пам’яті / А. Гoрдєєва, С. Кулик // Іноземні мови. – 2013. – № 2. – С. 13–18.

Зіннуров Е. Технологія використання інформаційних засобів навчання на уроці іноземної мови / Е. Зіннуров // Методична скарбничка міста Новограда-Волинського. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// www.nv-imc.edukit.zt.ua/news/id/2125/vn/Технологія-використання-інформаційних-засобів-навчання/

Кочеванов А. Инфографика: вчера, сегодня, завтра / А. Кочеванов. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://infogra.ru/infographics/info grafika-vchera-segodnya-zavtra.

Кубрак Н. Мастерская «Инфографика в работе с детьми» / Н. Кубрак. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/info gradeti/home.

Мапа думок [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Мапа_думок.

Перес Д. Советы Альберто Каиро по эффективной визуализации даннях / Д. С. Перес. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ijnet.org/ru/node/ 7747.

Савчук І. Використання візуалізації та інфографіки в навчанні декоративно-ужитковому мистецтву / І. Савчук // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб. наук. праць / ред. Л. Л. Товажнянський, О. Г. Романовський. – Харків: НТУ «ХПІ», 2015. – Вип. 42 (46): матеріали міжнар. наук.-практ. конференції «Ідеї академіка Івана Зязюна у працях його учнів і соратників», 14–15 травня 2015 р. – С. 380–386.

Idioms describing people. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://manutd4me.blogspot.ru/2014/04/idioms-describing-people.html.

Present Simple. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://weallswimtogether.blogspot.ru/2014/09/unit-1-present-simple-continuous.html

Rotrekl Zdenek. How infographics can help teach the rules of English / Zdenek Rotrekl. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.britishcouncil. org/voices-magazine/how-infographics-can-helpteach-the-rules-of-english.

Tricky prepositions. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www. grammar.net/tricky-prepositions.

Tsymbalyuk K. Adjectives. Degrees of Comparison / K. Tsymbalyuk, D. Levchuk. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://greenforest. com.ua/projects/ articles/visual-grammar.

Published

2017-02-03

Issue

Section

МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ