PECULIARITIES OF CONTROLLING THE PROCESS AND RESULTS OF FORMING METHODOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE FOREIGN LANGUAGE TEACHERS IN THEIR SELF-DEPENDENT WORK

Authors

  • NATALIIA MAYER

Keywords:

individual trajectory of teaching, foreign languages, future teacher, methodological competence, control, criteria, self-dependent work

Abstract

The article reveals peculiarities of controlling the process and results of forming methodological competence of future teachers of foreign languages in their self-dependent work in specially designed and developed information-communicative teaching environment. There is suggested the author understands of the notion "controlling the process and result of forming methodological competence" and described the peculiarities of self-control by master’s degree students. Determined didactic function control (feedback, corrective, training, evaluation), which designed both the teacher activity and the activity of undergraduates. The features of realization evaluation function in assessing a teacher and self-assessment of their educational activities undergraduates in different types of control, which form an individual. Formulated conditions that made possible the objectivity and validity of student assessment magistracy. There are defined objects and means of control over the level of improvement in methodological competence components. The article justifies the criteria of evaluating methodological knowledge as well as methodological skills in compiling a summary plan for a practical lesson and a script for an out-of-auditorium measurement in foreign language under real conditions of organizing process during pedagogical practice of master’s degree students.

References

Азимов Э. Г. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин. – М.: Издательство ИКАР, 2009. – 448 с.

Бржозовская К. М. Методические приёмы контроля в курсе «Теория и методика обучения иностранным языкам» в языковых педагогических вузах / К. М. Бржозовская // Иностранные языки в школе.– 2009. – № 7. – С. 79–84.

Игна О. Н. Обучение будущих учителей иностранного языка управлению учебной деятельностью на уроке / О. Н. Игна // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. – 2013. – № 2 ( 2). – С. 36–44.

Левина М. М. Технологии профессионального педагогического образования: учебник для студентов высших пед. учеб. заведений / М. М. Левина. – М.: Академия, 2001. – 272 с.

Майєр Н. В. Теоретико-методичні засади формування методичної компетентності у майбутніх викладачів французької мови: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02 / М. Н. Василівна. – К., 2016. – 735 с.

Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька та ін. / за заг. ред. С. Ю. Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2013. – 590 с.

Методика обучения иностранным языкам в средней школе / Г. В. Рогова, Ф. М. Рабинович, Т. Е. Сахарова. – М.: Просвещение, 1991. – 287 с.

Миньяр-Белоручев Р. К. Методический словарь: толковый словарь терминов методики обучения языкам / Р. К. Миньяр-Белоручев. – М.: Стелла, 1996. – 144 с.

Мойсеюк Н. Є. Педагогіка: навч. посібник для студ. вищ. навч. закладів. – Вид. 5-те, доп. і перероб. / Н. Є. Мойсенюк.– К., 2007. – 655 с.

Москалева И. С. Технология профессионально-направленного обучения в подготовке учителя иностранного языка / И. С. Москалева // Иностранные языки в школе. – 2007 – № 7. – С. 78–82.

Національний освітній глосарій: вища освіта / авт.-уклад.: І. І. Бабин, Я. Я. Болюбаш, А. А. Гармаш та ін. – К.: ТОВ «Видавничий дім Плеяди», 2011. – 100 с.

Пассов Е. И. Урок иностранного языка / Е. И. Пассов, Н. Е. Кузовлева. – Ростов-на-Дону: Феникс; М.: Глосса-Пресс, 2010. – 640 с.

Поляков В. М. Комплекс видеофильмов для обучения студентов анализу урока иностранного языка / В. М. Поляков // Иностранные языки в школе. – 1988. – № 1 – С. 24–31.

Практический курс методики преподавания иностранных языков: учеб. пособие для студентов специальности «Современные иностранные языки» высших учебных заведений / П. К. Бабинская, Т. П. Леонтьева, И. М. Андреасян и др. – 4-е изд. – Минск: ТетраСистемс, 2006. – 288 с.

Словник української мови: в 11 томах / за заг. ред. І. К. Білодіда. – К.: Наукова думка, 1973. – Т. 4. (І–М). – 804 с.

Талызина Н. Ф. Педагогическая психология: yчеб. пособие для студ. средних пед. учеб. заведений / Н. Ф. Талызина. – М.: Изд. центр «Академия», 1998. – 288 с.

Тарнопольський О. Б. Методика навчання іншомовної мовленнєвої діяльності у вищому мовному закладі освіти: навч. посібник / О. Б. Тарнопольський. – К.: Фірма «ІНКОС», 2006. – 248 с.

Цветкова З. М. Основные вопросы методики обучения в педагогических институтах и на факультетах иностранных языков / З. М. Цветкова // Иностранные языки в школе. Специальный выпуск «Золотые страницы». – 2010. – № 4. – С. 115–122.

Published

2017-02-03

Issue

Section

ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ