МОТИВАЦІЙНИЙ КОМПОНЕНТ ПІДРУЧНИКІВ З МАТЕМАТИКИ ДЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ (ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.11Ключові слова:
підручник для початкової школи, мотивація учіння молодших школярів, мотиваційна функція підручника, мотиваційний компонент підручника, емоціогенність змісту навчального матеріалу, цікавий пізнавальний матеріалАнотація
Проаналізовано мотиваційний компонент підручників з математики для учнів 2–4 класів початку ХХІ ст., автором яких є дослідник, методист М. Богданович. Вказано, що цими навчальними книгами як альтернативними у зазначений період користувалося найбільше вчителів початкових класів України. Аналіз здійснено за розробленою нами методикою дослідження мотиваційного компонента підручників, адресованих молодшим школярам, яка охоплює такі складники: емоціогенність змісту навчального матеріалу; способи його дидактичної організації; дизайн навчальної книги. Розкрито шляхи реалізації мотиваційної функції підручників з математики початку ХХІ ст. для початкової школи за першим складником як найбільш продуктивним, що дає загальне уявлення про мотиваційний компонент підручника. Зокрема проаналізовано навчальні книги з математики початку ХХІ ст. за критерієм «відбір інформації з урахуванням пізнавальних інтересів учнів», який деталізується у відповідних індикаторах. Встановлено позитивні характеристики цих навчальних книг (наявність у сюжетах задач дійових осіб, речей та діяльності, які є цінними і близькими до чуттєвого досвіду дітей, цікавих завдань та задач з казковими сюжетами тощо), а також зазначено недоліки (недостатня кількість цих завдань, елементів гумору, історичних відомостей, рубрик-«цікавинок» та ін.). На підставі отриманих результатів сформульовано науково-методичні рекомендації стосовно посилення мотиваційного компонента підручників з математики, адресованих молодшим школярам.
Посилання
Богданович М. В. Математика: підручник для 2 класу. Київ: Освіта, 2002. 160 с.
Богданович М. В. Математика: підручник для 3 класу. Київ: Освіта, 2003. 160 с.
Богданович М. В. Математика: підручник для 4 класу Київ: Освіта, 2004. 159 с.
Кодлюк Я. Інновації у змісті підручників для початкової школи. Початкова школа. 2017. № 12. С. 42–46.
Кодлюк Я. Суб’єктність молодшого школяра в навчальній діяльності. Початкова школа. 2013. № 1. С. 6–9.
Кодлюк Я. П. Ключові компетентності у змісті підручників для початкової школи. Проблеми сучасного підручника. 2016. Вип. 17. С. 182–191.
Кодлюк Я. П. Якісні характеристики сучасної початкової освіти. Молодий вчений. 2017. № 11 (51). С. 334–338.
Методичні рекомендації потенційним авторам щодо підготовки підручників для 1 класу закладів загальної середньої освіти: додаток до листа МОН України від 11.01.2018 р. № 1/11-402. URL: https://drive.google.com/file/d/1ZbyGue9XfwLWQRAq5XKpy5NFtJVzGu6S/view
Покиданов Г. О. Інформація для роздумів… Або для дій? Завуч. 2001. № 28 (106). С. 13.
Про затвердження Інструктивно-методичних матеріалів для проведення експертами експертиз електронних версій проектів підручників: наказ МОН України від 31.10.2018 р. № 1183. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5bd/c11/8e3/5bdc118e32ea9452929709.pdf
Хребтова Н. Р. Мотиваційний компонент у змісті підручників для початкової школи: дис. … канд. пед. наук: 13.00.09. Тернопіль, 2011. 316 с.