ПРОВІДНІ МОТИВИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ- ФІЛОЛОГІВ: ДІАГНОСТИЧНИЙ АНАЛІЗ І ПРОЄКЦІЯ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.15Ключові слова:
мотивація навчальної діяльності, майбутні вчителі-філологи, дисципліни загальної та професійної підготовкиАнотація
Відзначено, що мотивація навчальної діяльності майбутніх учителів-філологів є важливою складовою процесу підготовки студентів у закладах вищої освіти (ЗВО). Прагнення здобувачів оволодіти фаховими знаннями, сформувати уміння й навички, що становитимуть основу їх педагогічної діяльності в майбутньому, має стати основним фактором, який спонукає до свідомого вивчення дисциплін загальної та професійної підготовки. Вказано, що ціннісно-мотиваційний аспект організації навчання студентів-філологів передбачає створення в ЗВО умов для задоволення інтересів і потреб здобувачів, урахування їх особистих якостей, рівня пізнавальної активності, готовності до реалізації себе в соціумі, осмислення вагомості своєї майбутньої професії тощо. Проблему мотивації навчальної діяльності студентів в умовах воєнної агресії рашистської Росії проти України актуалізовано, оскільки війна вплинула не лише на форму навчання і його організацію, а й на ставлення, особисті мотиви, підходи здобувачів до майбутньої професійної діяльності нині і в післявоєнний час. Здійснено та проаналізовано анкетування здобувачів першого (бакалаврського) рівня освітніх програм спеціальності 014.01 Середня освіта факультету філології і журналістики Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка (далі – ТНПУ) щодо виявлення мотиваційної типології. За результатами анкетування визначено й описано провідні мотиви навчальної діяльності майбутніх учителів-філологів, встановлено, які особистісні і фахові інтереси домінують у студентів під час вивчення навчальних дисциплін загальної і професійної філологічної підготовки в умовах воєнного стану.
Посилання
Голуб Н. Психологічні засади компетентнісного навчання української мови учнів 5–7 класів. Мова. Культура. Взаєморозуміння. 2013. Вип. 3. С. 332–339. URL: http://surl.li/gwfmq
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с. URL: http://surl.li/vagp
Занюк С. С. Психологія мотивації: навчальний посібник. Київ: Либідь, 2002. 304 с.
Климчук В. О. Феномени розвитку внутрішньої мотивації. Соціальна психологія. 2008. № 6 (32). С. 70–77. URL: http://eprints.zu.edu.ua/4121/1/1.pdf
Макаревич О. Мотивація як підґрунтя дій особистості. Соціальна психологія. 2006. № 2 (16). С. 134–141.
Микитюк О. С., Микитюк С. С. Мотивація навчальної діяльності як ресурс освітнього процесу. Педагогічний журнал. 2021. № 76. Т. 2. С. 121–126. URL: http://www.pedagogyjournal.kpu.zp.ua/archive/2021/76/part_2/23.pdf
Михайличенко В. Є. Полянська В. В. Роль мотивації навчально-пізнавальної діяльності у формуванні професійної спрямованості студентів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: збірник наук. праць. Запоріжжя, 2011. Вип. 17 (70). С. 320–327. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/159819559.pdf
Мотивація як фактор успіху навчальної діяльності / уклад.: Грущенко С. І.; вступ. ст. та бібліограф. ред. Неудачиної Т. І.; відп. ред. Коробкіна О. Г. Харків: ХНПУ, 2019. 40 с.
Пашнєв Б. К. Психодіагностика обдарованості. Харків: Основа, 2007. 128 с. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/421790.pdf
Семеног О. М. Теоретичні основи професійної підготовки майбутнього вчителя української мови і літератури. URL: http://eprints.zu.edu.ua/700/1/03comuml.pdf