ХАРАКТЕРИСТИКА КОМПОНЕНТІВ, КРИТЕРІЇВ І ПОКАЗНИКІВ СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНОГО ПРОФІЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.4Ключові слова:
професійна підготовка, професійна спрямованість, майбутні фахівці соціономічного профілю, мотиваційно-ціннісний компонент, когнітивно-знаннєвий компонент, емоційно-вольовий компонент, діяльнісно-практичний компонент, професійна ідентичність, волонтерська діяльність, рефлексивні практикиАнотація
Актуальність дослідження зумовлена трансформацією соціально-економічних відносин і зростанням ролі людської цінності, що висуває нові вимоги до підготовки майбутніх фахівців соціономічного профілю. У сучасних умовах формування професійної спрямованості здобувачів вищої освіти стає одним із ключових завдань педагогічної науки, адже саме вона визначає стійкість професійних намірів, готовність до діяльності в системі «людина – людина» та формування професійної ідентичності. При цьому спостерігається наукова дискусія щодо структури цього феномену, що зумовлює потребу у створенні цілісної моделі, здатної інтегрувати мотиваційні, когнітивні, емоційно-вольові та діяльнісно-практичні аспекти. Метою статті є обґрунтування та аналіз компонентів, критеріїв і показників сформованості професійної спрямованості майбутніх фахівців соціономічного профілю, а також визначення спектра діагностичних методів, які дозволяють комплексно оцінювати готовність здобувачів вищої освіти соціономічного профілю до професійної діяльності. Методи дослідження охоплюють теоретичний аналіз та синтез вітчизняних і зарубіжних наукових джерел, порівняльний аналіз різних концепцій професійної спрямованості, структурно-функціональний підхід до визначення компонентів, систематизацію критеріїв та показників, узагальнення емпіричних матеріалів, зокрема даних про волонтерську активність, участь у проєктній діяльності, результати тестувань і супервізійних оцінок. У статті визначено чотири ключові компоненти: мотиваційно-ціннісний, когнітивно-знаннєвий, емоційно-вольовий (рефлексивний) та діяльнісно-практичний. Для кожного з них запропоновано критерії та показники, що дозволяють здійснювати кількісну і якісну діагностику. Підкреслено важливість поєднання теоретичної підготовки з практичним досвідом, а також систематичного використання рефлексивних практик, волонтерства і навчання на основі суспільно значущої діяльності. Результати дослідження вказують, що для організації якісної діагностики професійної спрямованості майбутніх фахівців соціономічного профілю вагому роль посідає розроблення матричної моделі, яка інтегрує сучасні вітчизняні й міжнародні підходи і відкриває можливості для подальших міжуніверситетських і лонгітюдних досліджень. Як результат, чітко визначені та валідні компоненти, критерії й показники будуть покладені в основу практичної діяльності з удосконалення освітніх програм підготовки майбутніх фахівців соціономічного профілю та допоможуть розробити ефективні технології та практичні методи вдосконалення професійної спрямованості здобувачів вищої освіти, які працюватимуть у соціальній сфері.
Посилання
Auner C. How do social work students navigate professional practice situations?: Exploring student strategies, challenges and influential factors [Doctoral dissertation, LMU München]. 2023. LMU Munich. URL: https://edoc.ub.uni–muenchen.de/32757 (access date 10.09.2025)
Bark H., Dixon J., & Laing J. The professional identity of social workers in mental health services: A scoping review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2023. № 20(11). pp. 5947. https://doi.org/10.3390/ijerph20115947.
Gallop C., Guthrie L., & Asante S. Experiential learning: Comparing community service-learning to traditional practica pedagogy. Journal of Experiential Education. 2023. № 46(2). pp. 175–191. https://doi.org/10.1177/10538259231154888.
Hochman Y., & Pitowsky–Nave N. My journey to become a social worker: Defining moments of professional identity formation. The British Journal of Social Work. 2024. № 54(5). pp. 2278–2295, https://doi.org/10.1093/bjsw/bcae033.
Netherlands Survey. Social workers’ orientation toward the evidence–based practice process: A Dutch survey. Research on Social Work Practice. 2016. № 26(6). pp. 630–638. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27630517.
Salifu J. Becoming a social worker: Personal and professional identity formation among social welfare officers in Ghana. International Social Work. 2023. № 66(4). pp. 789–804. https://doi.org/10.1177/00208728221123456/
Savickas M. L. Career construction theory and practice. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Career development and counseling: Putting theory and research to workю 2013. John Wiley & Sons. 2nd ed., pp. 147–183.
Yao H.–Y., & Flynn C. Social work professional identity development in international students: A longitudinal study. Journal of Social Work. 2025. № 25(3). pp. 310–326. https://doi.org/10.1177/14680173241234567/
Бородієнко О. В. Критерії, показники, рівні сформованості професійної компетентності керівників структурних підрозділів підприємств сфери зв’язку. Молодь і ринок. 2017. Вип. 7 (150). С. 109–115. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/707868 (access date 10.09.2025).
Герасименко О. В., Попова В. В. Теоретико-методологічні засади психологічного впливу на процес формування професійної спрямованості майбутніх соціальних працівників у роботі з дітьми з особливими потребами. Інноваційний потенціал соціальної роботи в сучасному світі: на межі науки та практики : матеріали I Міжнарод. наук.–практ. конф. (м. Чернігів, 20–21 трав. 2021 р.). Чернігів : НУ «Чернігівська політехніка», 2021. С. 173–175. URL: https://ir.stu.cn.ua/handle/123456789/24779 (access date 10.09.2025)
Дідух М. М. Професійна спрямованість як динамічна якість особистості. Юридична психологія. 2021. Том 28. № 1. С. 56–64. https://doi.org/10.33270/03212801.56
Зозуляк–Случик Р. Формування професійної етики майбутніх соціальних працівників в університетах: методичний аспект. Social Work and Education. 2018. Том 5. № 1. С. 57–66. https://doi.org/10.25128/2520–6230.18.1.6.
Іонова І. М., Поляничко А. О. Теоретико–методичні основи професійної спрямованості майбутніх соціальних працівників. Сучасні дослідження в психології та педагогіці : Колективна монографія. Рига : вид-во «Baltija Publishing». 2020. С. 198–213. https://doi.org/10.30525/978–9934–588–36–5/11.
Козубовська І.В., Козубовський Р.В., Смук О.Т. Формування професійної спрямованості майбутніх фахівців соціономічної сфери. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2024. Вип. 1(54). С. 78–82. https://doi.org/10.24144/2524–0609.2024.54.78–82.
Кузнецов О. Специфіка професійної підготовки майбутніх соціальних працівників для роботи з особами похилого віку в освітньому процесі педагогічного університету. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2025. № 1(107). С. 142–150. https://doi.org/10.31865/2077–1827.1(107)2025.327067.
Кузьміна М. О. Феномен розвитку професійної компетентності соціальних працівників у дослідженнях вітчизняних науковців. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2020. Вип. 2(47). С. 79–84. https://doi.org/10.24144/2524–0609.2020.47.79–84.
Попович І. С. Психолого–педагогічний аспект професійної підготовки фахівців соціономічного профілю. Науковий вісник ХДУ, Серія Психологічні науки. 2018. Вип. 5. С. 124–129. URL: https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/79 (access date 10.09.2025)
Червоненко К. С. Формування професійної мобільності майбутніх соціальних працівників у процесі волонтерської діяльності. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. Київ : Видавничий дім «Гельветика». 2022. Вип. 85. С. 217–222. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/40076 (access date 10.09.2025)
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





