MODERN INFORMATIONAL AND EDUCATIONAL ENVIRONMENT AS A FACTOR OF IMPROVEMENT OF FUTURE UNIVERSITY TEACHER’S PROFESSIONAL TRAINING
Keywords:
informational environment, informational and educational environment, information and communications technology, distance learning, pedagogical skills, e-textbookAbstract
The article presents the analysis of the notion of “informational and educational environment”. The difference between the “informational environment” and the “informational and educational environment” has been shown. The main functions of the informational and educational environment and its facilities to enhance the quality of education have been revealed. There have been defined major components of the informational and educational environment. A connection has been detected between the informational and educational environment and the formation of the foundations of pedagogical skills. The research also presents a description of the electronic system “Socrates” of Vinnytsia State Agrarian University, and shows possible ways of its use in the educational process with an aim of the formation and improvement of higher educational institution teacher’s professional skills.
References
Андреев А. А. Педагогика высшей школы: новый курс / А. А. Андреев. – М.: Моск. междунар. ин-т эконометрики, информатики, финансов и права, 2002. – 264 с.
Воротникова І. П. Освітній портал як складова освітньо-інформаційного середовища післядипломної педагогічної освіти регіону / Воротникова І. П. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/ges/vyp7/konf4/Vorotnikov.pdf
Гриньова М. В. Деякі аспекти структуризації та ергономіки навчального тексту для електронного підручника / М. В. Гриньова [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://undip.org.ua/upload/iblock/d90/5_17.pdf
Караван Ю. В. Єдине інформаційно-освітнє середовище як важливий елемент підвищення якості підготовки фахівців / Ю. В. Караван [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.sworld.com.ua/konfer26/56.pdf.
Льовочкіна А. М. Екологічна психологія: навч. посібник / А. М. Льовочкіна. – К.: Міленіум, 2003. – 120 с.
Нові інформаційні технології в освіті [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ittehnolog.com/statti/novi-informatsiyni-tehnologiyi-v-osviti/.
Організаційно-педагогічні умови створення освітнього інформаційного середовища [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/psychology/31893/.
Панова А.Н. Образовательная среда как одно из условий развития личности / А.Н. Панова. [Электронный ресурс] –Режим доступа: www.t21.rgups.ru/doc2011/11/12.doc.
Сократ. Електронна система [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://socrates.vsau.org/index.php/uk/2013-05-16-08-32-52/2013-05-22-15-52-59.
Ставицька І. В. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті / І. В. Ставицька [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://confesp.fl.kpiua/ru/node/1103.
Технологии дистанционного обучения / А. Д. Иванников, А.Н. Тихонов // Высшее образование в России. – 2004. – № 3. – С. 21–29.
Ясвин В. Образовательная середа: от моделирования к проектированию / В. А. Ясвин. – М.: Смысл, 2001. – 365 с.