THEORETICAL AND METHODOLOGICAL APPROACHES TO INTERPRETATION OF THE CONCEPT «INTENSIFICATION OF STUDENTS` STUDY AND COGNITIVE ACTIVITY» : HISTORICAL AND PEDAGOGICAL ASPECT
Keywords:
a student, activity, activeness, intensification of study and cognitive activityAbstract
The article deals with the essence of the concept of "intensification of students’ study and cognitive activity", methodological approaches to its treatment. It has been clarified, that a didactic and methodological approach lies in the development of organizational and practical forms of involvement of subjects of study into active cognitive activity. Authors’ main attention is focused on teacher’s activity on engaging students in cognitive process. In the cognitive approach the subject of study is the creative activity of the subjects of study and its active nature. The attention of researchers is also paid to the process of cognition through activization of a personality’s activity. The integrative approach involves simultaneous consideration of the concept of "intensification of study and cognitive activity " from the side of a teacher’s activity, and the term "active cognitive activity "is treated as the activity of a student in the didactic process.
References
Гальперин П. Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий / П. Я. Гальперин // Исследования мышления в советской психологии. – М., 1966. – С. 87–125.
Гусева Т. А. Стили познавательной активности студентов: автореф. дис. … д-ра психол. наук: 19.00.01 / Т. А. Гусева. – Новосибирск, 2009. – 48 с.
Красовский Э. А. Активизация учебного познания / Э. А. Красовский // Советская педагогика. – 1990. – № 4. – С. 34–37.
Лузан П. Г. Теорія і методика формування навчально-пізнавальної активності студентів / П. Г. Лузан. – К.: Нац. аграр. ун-т, 2004. – 272 с.
Низамов Р. А. Психолого-педагогические основы развития познавательной активности студентов / Р. А. Низамов // Проблемы развития познавательной активности студентов. – Казань: КГУ, 1980. – 174 с.
Олексюк О. Є. Активізація пізнавальної діяльності студентів у процесі загальнопедагогічної підготовки: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / О. Є. Олексюк. – К., 2005. – 24 с.
Сирота Г. В. Воспитание познавательной активности учащихся учебными творческими заданиями: автореф. дис. … канд. пед. наук / Г. В. Сирота. – Минск, 1987. – 30 с.
Советский энциклопедический словарь / под ред. A. M. Прохорова. – М.: Сов. энциклопедия, 1981. – 1600 с.
Ушинский К. Д. Собрание сочинений / К. Д. Ушинский. – М.-Л.: Изд-во АПН РСФСР, 1950. – Т. 9. – 560 с.
Философский энциклопедический словарь / редкол.: С. С. Аверинцев и др. – М.: Сов. энциклопедия, 1989. – 815 с.
Фридман Л. М. Психологический справочник учителя / Л. М. Фридман, И. Ю. Кулагина. – М: Просвещение, 1991. – 288 с.
Щукина Г. И. Исследование активизации учебно-познавательной деятельности / Г. И. Щукина // Советская педагогика. – 1983. – № 3. – С. 36–37.