FEATURES OF METHODS OF FUTURE PHYSICAL CULTURE TEACHERS’ TRAINING FOR PHYSICAL EDUCATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS
Keywords:
methodical approaches, educational and professional programs, future teachers of Physical Education, physical education of high school students, subjects, forms of study, pedagogical conditions, methods, training stagesAbstract
The paper presents the methodical approaches and recommendations on implementation of methods of future Physical Culture teachers to physical education of high school students into study process at a higher educational institution. The role of the approbated study discipline “Theory and methods of physical education at high school” has been determined in this research. It has also been defined, that future Physical Culture teacher’s training for physical education of high school students is a system of organizational and educational measures, ensuring the formation of future teacher’s professional knowledge and skills. The article presents the defined tasks, criteria, tools, forms, pedagogical conditions and stages of students’ training for teaching classes of Physical Education to high school students. Approbation of methodical approaches to future Physical Culture teachers’ training for physical education of high school students demonstrated their efficacy.
References
Арефьєв В. Г. Практикум учителя фізичної культури: метод. посібник / В. Г. Арефьєв, О. В. Андреєва, Н. Д. Михайлова. – Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький О. А., 2014. – 400 с.
Вільчковський Е. С. Професійна спрямованість підготовки фахівців з фізичного виховання / Е. С. Вільчковський // Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні (1992–2002): зб. наук. праць до 10-річчя АПН України. – Харків: ОВС, 2002. – С. 301–309.
Карпюк Р. П. Загальний стан підготовленості майбутніх учителів фізичної культури до професійної діяльності / Р. П. Карпюк // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: зб. наук. праць. – Харків, 2003. – Вип. 13. – С. 33–41.
Тимошенко О. В. Деякі аспекти професійної підготовки вчителів фізичної культури в контексті приєднання до Болонського процесу / О. В. Тимошенко // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: зб. наук. праць / редкол.: Т. І. Сущенко (відп. ред.) та ін. – К.; Запоріжжя, 2004. – Вип. 33. – С. 371–377.
Сущенко Л. П. Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту (теоретико-методологічний аспект): монографія / Л. П. Сущенко. – Запоріжжя: ЗДУ, 2003. – 442 с.
Теория и методика обучения предмета «Физическая культура»: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. – 2-е изд., стереотип. / Ю. Д. Железняк, В. М. Минбулатов. – М.: ИЦ «Академия», 2006. – 272 с.
Теорія і методика фізичного виховання. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання: підручник / за ред. проф. Т. Ю. Круцевич. – К.: Вид-во НУФВСУ «Олімпійська література», 2012. – 392 с.
Теория и методика физической культуры: учебник / под ред. проф. Ю. Ф. Курамшина. – 4-е изд., стереотип. – М., 2010. – 464 с.
Шмелев В. Е. Оптимизация процесса подготовки студентов институтов физической культуры к профессиональной деятельности на основе модели специалиста: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / В. Е. Шмелев. – СПб., 2002. – 171 с.