MEDICAL RHETORIC IN THE TRAINING SYSTEM OF FUTURE DOCTORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.5

Keywords:

medical rhetoric, development, creativity, personality, medical university, artificial intelligence

Abstract

The article concerns the study of the use of the basics of medical rhetoric in higher education institutions. The relevance and novelty of the topic are due to the lack of publications devoted to studying the pedagogical patterns of using rhetoric in medical universities. A number of issues are also relevant for institutions of higher education with other professional focuses. For example, the prevention of iatrogenesis in pedagogy is just as important as in the healthcare system. This topic has been approved as a priority by the Department of Ukrainian Language at I.Ya. Horbachevsky Ternopil National Medical University. The purpose of the article is to study the theoretical and practical principles of using the possibilities of medical rhetoric in the educational process of universities. For the first time, an original structure of medical rhetoric is being proposed. Among the main issues considered: periodization, regularities of formation and development; traditions of medical rhetoric in Ukrainian culture and in the philosophical systems of the ancient world; religious aspects; development of professional linguodidactics; comparative trends; communication culture of modern students; characteristics of errors in oral and written speech; artificial intelligence and medical rhetoric, etc. An analytical assessment of the achievements of foreign colleagues allows concluding the relevance of applying rhetorical achievements in the system of training specialists of various fields. As an example, one can mention the experience of Polish colleagues. They have long had the Polish Rhetorical Society, which has its own journal, regularly holds congresses devoted to current issues of rhetoric, competitions for the best diploma thesis, and monthly seminars. For example, the congress in 2024 was titled “Rhetoric – Education – Innovations”. It is worth noting that the congress was funded by the Ministry of Science and Higher Education. In the Ukrainian education system, there is somewhat a paradoxical situation: a fairly high level of theoretical generalizations and methodological recommendations coexists with slow implementation of rhetorical achievements in general secondary schools and higher education institutions. Medical universities are no exception. Although Ukrainian language with a professional focus is taught here, the emphasis is mostly on grammar, document studies, and topics typical for philological faculties. Preparation for anamnesis, understanding the threats of iatrogenesis, the use of advantages of Socratic dialogue, counteracting manipulations – these and other issues are promising areas awaiting their resolution. In the research process, general scientific and linguodidactic methods were used, with special attention paid to expert evaluations. The relevance of the study is conditioned by the need to modernize the professional training system of future doctors amid new historical challenges and the widespread use of modern information technologies.

References

Академія успішного лікаря. URL: https://docacademy.com.ua/about/ (дата звернення 30.06.2025).

Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти: виклики сьогодення та перспективи їх вирішення : матеріали XVIIІ Всеукр. наук.-практ. конф. в онлайн-режимі за допомогою системи microsoft teams (Тернопіль, 20–21 трав. 2021 р.) ; Терноп. нац. мед. ун-т імені І.Я. Горбачевського МОЗ України. Тернопіль : ТНМУ, 2021. 592 с.

Вихрущ А.В. Інтегральне мислення: минуле і майбутнє. Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності : збірник матеріалів VІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Тернопіль, Україна, 10–11 жовтня 2024 року). Тернопіль : ФОП Осадца Ю.В. 2024. С. 76–77.

Вихрущ А.В. Комп’ютерний інтелект і творчість. Studia methodologica. 2025. Вип. 59. С. 79–89. https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-59-7

Вихрущ А.В. Штучний інтелект і самотність: особистісний вимір. Закарпатські філологічні студії. 2024. Вип. 37. С. 298–305. DOI https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2024.37.49

Вихрущ А.В. Періодизація розвитку дидактичних систем. Медична освіта. 2023. (2). С. 11–17. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14009

Вихрущ В.О. Розвиток теоретико-концептуальних основ вітчизняної дидактики (друга половина XIX – початок XX століття) : автореф. дис. … на здобуття наукового ступеня д-ра пед. наук. Київ, 2001. 35 с.

Германович Г.О. Медичні терміни зі соматичними компонентами в сучасній українській мові : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.01 ; Львів. нац. ун-т ім. Івана Франка. Львів, 2021. 20 с.

Гордієнко О.В. Англомовна медична лексикографія: досвід минулого та виклики сьогодення : монографія. Запоріжжя : ЗДМУ, 2020. 544 с.

Гордієнко О.В. Термінологічна лексикографія у формуванні глобального наукового простору галузі медицини (на матеріалі англомовних медичних словників) : автореф. дис. ... д-ра філол. наук : 10.02.04 ; Запоріз. нац. ун-т. Запоріжжя, 2021. 40 с.

Горпініч Т.І. Теоретичні основи професійної підготовки майбутніх лікарів в університетах США : монографія ; наук. ред. А. Вихрущ ; ДВНЗ Тернопіл. держ. мед. ун-т ім. І. Я. Горбачевського МОЗ України. Тернопіль : Укрмедкнига : ТДМУ, 2018. 407 с.

Гриценко О.В. Формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок ведення діалогу-розпитування «лікар – хворий» на поняттях з української мови як іноземної. Викладання мов у вищих навчальних закладах на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. 2020. Вип. 36. С. 45–55.

Гуманітарні виміри сучасної медичної освіти : колективна монографія / відп. ред. Д.А. Москвітіна. Запоріжжя : ЗДМУ, 2020. 172 с.

Гуменна І.Р. Підготовка майбутніх лікарів до професійної комунікації на засадах міждисциплінарної інтеграції : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 ; Нац. ун-т вод. госп-ва та природокористування. Рівне, 2016. 19 с.

Дудікова Л.В. Формування професійно-етичної компетентності майбутніх лікарів у медичних університетах: теорія і практика : монографія ; Вінниц. нац. мед. ун-т ім. М.І. Пирогова. Вінниця : ТВОРИ, 2018. 487 с.

Євтушенко Ю. Формування професійної культури майбутніх лікарів в освітньому середовищі медичного університету. Наукові записки ТНПУ імені В. Гнатюка. Серія: педагогіка. 2025. № 1. С. 43–50. DOI https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.1.5

Ібн Сіна. Книга Спасіння / переклад М. Якубовича. Київ : Темпора, 2024. 592 с.

Ісаєва О.С. Теоретичні та методичні засади формування особистісно-професійної культури майбутніх лікарів у процесі гуманітарної підготовки : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 ; Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2016. 40 с

Клочко Т.В., Ісаєва В.І. Метафоризація в медичній термінології. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. 2020. Том 31 (70). № 1. Ч. 2. С. 84–88.

Лісовий М.І. Культура професійного мовлення : навчальний посібник для студентів вищих медичних навчальних закладів. Вінниця : НОВА КНИГА, 2010. 176 с.

Магрламова К.Г. Теоретичні і практичні засади професійної підготовки майбутніх лікарів у вищих медичних навчальних закладах Великої Британії : монографія ; ДЗ Дніпропетр. мед. акад. МОЗ України. Дніпро : Середняк Т. К, 2018. 423 с.

Магрламова К.Г. Теоретичні і практичні засади професійної підготовки майбутніх лікарів у вищих медичних навчальних закладах Великої Британії : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 ; Уман. держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини. Умань, 2018. 40 с.

Манюк Л.В. Підготовка майбутніх лікарів до фахової комунікації засобами інформаційно-комунікаційних технологій в університетах США : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 ; Держ. служба України з надзв. ситуацій, Львів. держ. ун-т безпеки життєдіяльності. Львів, 2017. 20 с

Мова лікаря має значення / Г.П. Краєвська та ін. Вінниця : ТОВ ТВОРИ, 2023. 98 с.

Нахаєва Я.М. Професійно-мовленнєва підготовка майбутніх лікарів до використання медичної термінології : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 ; Нац. ун-т вод. госп-ва та природокористування. Рівне, 2016. 20 с.

Пайкуш М.А. Теоретичні та методичні засади інтеграції природничонаукової та професійно-практичної підготовки майбутніх лікарів : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 ; Вінниц. держ. пед. ун-т ім. Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2019. 40 с.

Полюх І.С., Бондар Л.В., Рибчук О.С. Лінгвопрагматичний аспект дослідження медичного дискурсу. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія, Журналістика. 2022. Том 33 (72). № 1. Ч. 2. С. 26–31. DOI https://doi.org/10.32838/2710-4656/2022.1-2/05

Професійна лінгводидактика в контексті особистісної парадигми : монографія / за ред. А.В. Вихруща, К.Л. Стефанишин. Тернопіль : ТНМУ, 2022. 282.

Русалкіна Л.Г. Теоретико-методичні засади англомовної професійної підготовки майбутніх лікарів : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 ; Держ. закл. Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського. Одеса, 2020. 40 с.

Стечак Г.М. Педагогічна підготовка майбутніх сімейних лікарів у медичному університеті : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 ; Держ. служба України з надзв. ситуацій, Львів. держ. ун-т безпеки життєдіяльності. Львів, 2017. 20 с

Томашевська О.Я. Українське медичне слововживання : навч.-метод. посіб. ; Львів. нац. мед. ун-т ім. Данила Галицького. Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2023. 143 с.

Хвалибога Т.І. Теоретико-організаційні засади професійної підготовки майбутніх лікарів в університетах США : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01 ; Хмельниц. гуманітар.-пед. акад. Хмельницький, 2020. 40 с.

Хоменко К.П. Формування професійної компетентності майбутніх лікарів в університетах Польщі (1990-2015) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т вищ. освіти. Київ, 2017. 20 с.

Чертков Ю. Медична риторика – інструмент успішного лікаря. URL: https://docacademy.com.ua/med-ritorika/instr/ (дата звернення 30.06.2025).

Published

2025-11-24