МЕДИЧНА РИТОРИКА В СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ

Автор(и)

  • АНАТОЛІЙ ВИХРУЩ Тернопільський національний медичний університет імені І.Я. Горбачевського Міністерства охорони здоров’я України https://orcid.org/0000-0002-4177-4614

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.5

Ключові слова:

медична риторика, розвиток освіти, творчість, особистість, медичний університет, штучний інтелект

Анотація

Статтю присвячено дослідженню використання основ медичної риторики в закладах вищої освіти. Актуальність і новизна теми зумовлені відсутністю публікацій, присвячених вивченню педагогічних закономірностей використання риторики в медичних університетах. Низка питань буде актуальною і для закладів вищої освіти іншого професійного спрямування. Для прикладу, профілактика ятрогенії в педагогіці не менш важлива, як і в системі освіти. Запропонована тема затверджена як пріоритетна для викладачів кафедри української мови ТНМУ імені І.Я. Горбачевського. Уперше пропонується авторська структура медичної риторики. Серед основних питань: періодизація, закономірності становлення та розвитку; традиції медичної риторики в українській культурі та у філософських системах стародавнього світу; релігійні аспекти; розвиток професійної лінгводидактики; компаративістичні тенденції; комунікаційна культура сучасних студентів; характеристика помилок в усному і писемному мовленні; штучний інтелект і медична риторика тощо. Аналітичне оцінення досягнень зарубіжних колег дає змогу зробити висновок про актуальність використання здобутків риторики в системі підготовки фахівців різних спеціальностей. Прикладом може слугувати досвід польських колег. У них віддавна діє Польське риторичне товариство, яке має власний журнал, регулярно проводить конгреси, присвячені актуальним питанням риторики, конкурси на кращу дипломну роботу, щомісячні семінари, як-от конгрес у 2024 р. «Риторика – освіта – інновації», який фінансувався коштом Міністерства науки і вищої школи. У системі освіти України маємо дещо парадоксальну ситуацію: досить високий рівень теоретичних узагальнень, методичних рекомендацій і водночас повільне впровадження досягнень риторики в загальноосвітніх школах і закладах вищої освіти. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю модернізації системи професійної підготовки майбутніх лікарів в умовах нових історичних викликів, масового використання сучасних інформаційних технологій.

Посилання

Академія успішного лікаря. URL: https://docacademy.com.ua/about/ (дата звернення 30.06.2025).

Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти: виклики сьогодення та перспективи їх вирішення : матеріали XVIIІ Всеукр. наук.-практ. конф. в онлайн-режимі за допомогою системи microsoft teams (Тернопіль, 20–21 трав. 2021 р.) ; Терноп. нац. мед. ун-т імені І.Я. Горбачевського МОЗ України. Тернопіль : ТНМУ, 2021. 592 с.

Вихрущ А.В. Інтегральне мислення: минуле і майбутнє. Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності : збірник матеріалів VІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Тернопіль, Україна, 10–11 жовтня 2024 року). Тернопіль : ФОП Осадца Ю.В. 2024. С. 76–77.

Вихрущ А.В. Комп’ютерний інтелект і творчість. Studia methodologica. 2025. Вип. 59. С. 79–89. https://doi.org/10.32782/2307-1222.2025-59-7

Вихрущ А.В. Штучний інтелект і самотність: особистісний вимір. Закарпатські філологічні студії. 2024. Вип. 37. С. 298–305. DOI https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2024.37.49

Вихрущ А.В. Періодизація розвитку дидактичних систем. Медична освіта. 2023. (2). С. 11–17. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14009

Вихрущ В.О. Розвиток теоретико-концептуальних основ вітчизняної дидактики (друга половина XIX – початок XX століття) : автореф. дис. … на здобуття наукового ступеня д-ра пед. наук. Київ, 2001. 35 с.

Германович Г.О. Медичні терміни зі соматичними компонентами в сучасній українській мові : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.01 ; Львів. нац. ун-т ім. Івана Франка. Львів, 2021. 20 с.

Гордієнко О.В. Англомовна медична лексикографія: досвід минулого та виклики сьогодення : монографія. Запоріжжя : ЗДМУ, 2020. 544 с.

Гордієнко О.В. Термінологічна лексикографія у формуванні глобального наукового простору галузі медицини (на матеріалі англомовних медичних словників) : автореф. дис. ... д-ра філол. наук : 10.02.04 ; Запоріз. нац. ун-т. Запоріжжя, 2021. 40 с.

Горпініч Т.І. Теоретичні основи професійної підготовки майбутніх лікарів в університетах США : монографія ; наук. ред. А. Вихрущ ; ДВНЗ Тернопіл. держ. мед. ун-т ім. І. Я. Горбачевського МОЗ України. Тернопіль : Укрмедкнига : ТДМУ, 2018. 407 с.

Гриценко О.В. Формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок ведення діалогу-розпитування «лікар – хворий» на поняттях з української мови як іноземної. Викладання мов у вищих навчальних закладах на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. 2020. Вип. 36. С. 45–55.

Гуманітарні виміри сучасної медичної освіти : колективна монографія / відп. ред. Д.А. Москвітіна. Запоріжжя : ЗДМУ, 2020. 172 с.

Гуменна І.Р. Підготовка майбутніх лікарів до професійної комунікації на засадах міждисциплінарної інтеграції : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 ; Нац. ун-т вод. госп-ва та природокористування. Рівне, 2016. 19 с.

Дудікова Л.В. Формування професійно-етичної компетентності майбутніх лікарів у медичних університетах: теорія і практика : монографія ; Вінниц. нац. мед. ун-т ім. М.І. Пирогова. Вінниця : ТВОРИ, 2018. 487 с.

Євтушенко Ю. Формування професійної культури майбутніх лікарів в освітньому середовищі медичного університету. Наукові записки ТНПУ імені В. Гнатюка. Серія: педагогіка. 2025. № 1. С. 43–50. DOI https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.1.5

Ібн Сіна. Книга Спасіння / переклад М. Якубовича. Київ : Темпора, 2024. 592 с.

Ісаєва О.С. Теоретичні та методичні засади формування особистісно-професійної культури майбутніх лікарів у процесі гуманітарної підготовки : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 ; Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2016. 40 с

Клочко Т.В., Ісаєва В.І. Метафоризація в медичній термінології. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. 2020. Том 31 (70). № 1. Ч. 2. С. 84–88.

Лісовий М.І. Культура професійного мовлення : навчальний посібник для студентів вищих медичних навчальних закладів. Вінниця : НОВА КНИГА, 2010. 176 с.

Магрламова К.Г. Теоретичні і практичні засади професійної підготовки майбутніх лікарів у вищих медичних навчальних закладах Великої Британії : монографія ; ДЗ Дніпропетр. мед. акад. МОЗ України. Дніпро : Середняк Т. К, 2018. 423 с.

Магрламова К.Г. Теоретичні і практичні засади професійної підготовки майбутніх лікарів у вищих медичних навчальних закладах Великої Британії : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 ; Уман. держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини. Умань, 2018. 40 с.

Манюк Л.В. Підготовка майбутніх лікарів до фахової комунікації засобами інформаційно-комунікаційних технологій в університетах США : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 ; Держ. служба України з надзв. ситуацій, Львів. держ. ун-т безпеки життєдіяльності. Львів, 2017. 20 с

Мова лікаря має значення / Г.П. Краєвська та ін. Вінниця : ТОВ ТВОРИ, 2023. 98 с.

Нахаєва Я.М. Професійно-мовленнєва підготовка майбутніх лікарів до використання медичної термінології : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 ; Нац. ун-т вод. госп-ва та природокористування. Рівне, 2016. 20 с.

Пайкуш М.А. Теоретичні та методичні засади інтеграції природничонаукової та професійно-практичної підготовки майбутніх лікарів : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 ; Вінниц. держ. пед. ун-т ім. Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2019. 40 с.

Полюх І.С., Бондар Л.В., Рибчук О.С. Лінгвопрагматичний аспект дослідження медичного дискурсу. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія, Журналістика. 2022. Том 33 (72). № 1. Ч. 2. С. 26–31. DOI https://doi.org/10.32838/2710-4656/2022.1-2/05

Професійна лінгводидактика в контексті особистісної парадигми : монографія / за ред. А.В. Вихруща, К.Л. Стефанишин. Тернопіль : ТНМУ, 2022. 282.

Русалкіна Л.Г. Теоретико-методичні засади англомовної професійної підготовки майбутніх лікарів : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 ; Держ. закл. Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського. Одеса, 2020. 40 с.

Стечак Г.М. Педагогічна підготовка майбутніх сімейних лікарів у медичному університеті : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 ; Держ. служба України з надзв. ситуацій, Львів. держ. ун-т безпеки життєдіяльності. Львів, 2017. 20 с

Томашевська О.Я. Українське медичне слововживання : навч.-метод. посіб. ; Львів. нац. мед. ун-т ім. Данила Галицького. Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2023. 143 с.

Хвалибога Т.І. Теоретико-організаційні засади професійної підготовки майбутніх лікарів в університетах США : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01 ; Хмельниц. гуманітар.-пед. акад. Хмельницький, 2020. 40 с.

Хоменко К.П. Формування професійної компетентності майбутніх лікарів в університетах Польщі (1990-2015) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т вищ. освіти. Київ, 2017. 20 с.

Чертков Ю. Медична риторика – інструмент успішного лікаря. URL: https://docacademy.com.ua/med-ritorika/instr/ (дата звернення 30.06.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-24