THE IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON THE MENTAL HEALTH OF HIGHER MEDICAL EDUCATION STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.9Keywords:
artificial intelligence, mental health, medical studentsAbstract
In recent years, the mental disorder rate among the population of the European region has increased, according to World Health Organization reports. There is a hypothesis that states that artificial intelligence (AI) based technologies implied into different kinds of human activity (particularly in higher education) might have an impact on mental health. A series of studies point out numerous positive features of AI use. Some authors consider enhanced creativity in solving complicated tasks from short-term use of AI. Moreover, one of the advantages of AI users could be the opportunity to acquire skills in information search and filtering for finding the best solution to a problem. At the same time, the mental health affection by AI is still unclear. The aim of the current work was the estimation of AI impact on the mental health of medical university students. Sociological surveys and descriptive methods were used, and 78 students from Kharkiv National Medical University (KNMU) were involved in our research. The survey was carried out with a special Google Forms questionnaire. Emotional intelligence assessment was done by N. Hall’s test. The reasons for persisting mood depression among AI users were determined by situational case solving. Exploration status of each issue was assessed by analysis of 20 domestic and foreign professional publications. Memory impairment and lowering of concentration, as well as the integral emotional intelligence and empathy index were detected among AI users. Also, there was persistent mood depression among respondents, which means a decrease of motivation for study as a result. Together with the mentioned problems, a decrease in learning abilities based on informational overload was stated by respondents as they were unable to concentrate on key parts of study material. A part of the respondents reported on the development of the addiction to their devices with AI-based applications. Besides the individual problems, the respondents pointed out the worsening of social interaction and breaking out of conflicts in academic groups. Insufficient and ineffective communication can lead to misunderstandings and quarrels during group task performance. Another important effect of prolonged AI use included the decrease in students’ cognitive abilities and loss of interest in task completion. A negative impact of prolonged AI use on medical students’ mental health can be considered. Also, the obtained data allows supposing the signs of gadget addiction. Additionally, conflict situations emerged in academic groups due to social interaction disturbance.
References
Андрощук Г. Штучний інтелект: економіка, інтелектуальна власність, загрози. Теорія і практика інтелектуальної власності. 2021. № 2. С. 56–74. DOI: https://doi.org/10.33731/22021.236555
Білан І. Глобальні ризики використання чат-ботів, керованих штучним інтелектом. Інформація і право. 2024. № 3(50). С. 147–161.
Гриценко А. В. Ризики впливу телевізійних та комп’ютерних технологій на розвиток психіки людини в добу інформаційного протистояння. Вісник Національного університету оборони України. 2015. № 1. С. 57–61.
Єловець О., Панфілов Ю. Використання штучного інтелекту в освіті. Тези доповідей 2-ї Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми соціального розвитку в суспільстві змін» (28–30 березня 2024 року). Харків : Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2024. С. 20–22.
Кіндзерський Ю. Можливості та ризики поширення штучного інтелекту в світі в контексті перспектив його використання в Україні у воєнний та повоєнний періоди. Економічний аналіз. 2024. № 2(34). С. 20–29. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2024.02.020.
Ніколаєнко Ю. О. Вплив технології штучного інтелекту на сфери освіти й культури. Тези доповідей XI Всеукраїнської наукової конференції студентів, аспірантів, викладачів та співробітників «Соціально-гуманітарні аспекти розвитку сучасного суспільства» (25–26 квітня 2024 року). Суми : Сумський державний університет, 2024. С. 162–166.
Скіцько О., Складанний П., Ширшов Р., Гуменюк М., Ворохоб М. Загрози та ризики використання штучного інтелекту. Електронне фахове наукове видання «Кібербезпека: освіта, наука, техніка». 2023. № 2(22). С. 6–18.
Топузов О. М., Алєксєєва С. В. Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Український педагогічний журнал. 2024. № 1. С. 5–11. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11
Чаплак Я. В. Проблема емпатії в психології та її важливість у професійному становленні психолога. Психологічний часопис. 2018. № 5(15). С. 24–39.
Boscardin C.K., Gin B., et al. ChatGPT and Generative Artificial Intelligence for Medical Education. Potential Impact and Opportunity. Acad Med. 2024. № 99 (1). P. 22–27. DOI: 10.1097/ACM.0000000000005439. Epub 2023 Aug 31. PMID: 37651677.
Cruz-Gonzalez P., He A.W., Lam E.P., et al. Artificial intelligence in mental health care: a systematic review of diagnosis, monitoring, and intervention applications. Psychol Med. 2025. № 55. P. e18. DOI: 10.1017/S0033291724003295.
Eager J. Opportunities of Artificial Intelligence. Study for the committee on Industry, Research and Energy, Policy Department for Economic, Scientific and Quality of Life Policies, European Parliament. Luxembourg. 2020. 97 p. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2020/652713/IPOL_STU(2020)65 2713_EN.pdf (дата звернення 01.09.2025).
Gordon M., Daniel M., et al. A scoping review of artificial intelligence in medical education BEME Guide No. 84. Med Teach. 2024. № 46(4). P. 446–470. DOI: 10.1080/0142159X.2024.2314198. Epub 2024 Feb 29. PMID: 38423127.
Graham S., Depp C., Lee E.E., et al. Artificial Intelligence for Mental Health and Mental Illnesses: an Overview. Curr Psychiatry Rep. 2019. № 21(11). P. 116. DOI: 10.1007/s11920-019-1094-0.
Jackson P., Ponath Sukumaran G., Babu C., et al. Artificial intelligence in medical education – perception among medical students. BMC Med Educ. 2024. № 24(1). P. 804. DOI: 10.1186/s12909-024-05760-0.
King D.R., Nanda G., Stoddard J., Dempsey A., et al. An Introduction to Generative Artificial Intelligence in Mental Health Care. Considerations and Guidance. Curr Psychiatry Rep. 2023. № 25(12). P. 839–846. DOI: 10.1007/s11920-023-01477-x.
Lee J., Wu A.S., et al. Artificial Intelligence in Undergraduate Medical Education: A Scoping Review. Acad Med. 2021. № 96(11S). P. S62–S70. DOI: 10.1097/ACM.0000000000004291.
Loi S.J., Ng W., Lai C., Chua E.C. Artificial intelligence education in medical imaging: A scoping review. J Med Imaging Radiat Sci. 2025. № 56(2). P. 101798. DOI: 10.1016/j.jmir.2024.101798.
Nagi F., Salih R., et al. Applications of Artificial Intelligence (AI) in Medical Education: A Scoping Review. Stud Health Technol Inform. 2023. № 305. P. 648–651. DOI: 10.3233/SHTI230581.
Pinto Dos Santos D., Giese D., et al. Medical students' attitude towards artificial intelligence: a multicentre survey. Eur Radiol. 2019. № 29(4). P. 1640–1646. DOI: 10.1007/s00330-018-5601-1.
Proumen L.A. et al. Artificial Intelligence in Medical Education. Anesthesiol Clin. 2025. № 43(3). P. 563–576. DOI: 10.1016/j.anclin.2025.05.008.
Tozsin A., Ucmak H., et al. The Role of Artificial Intelligence in Medical Education: A Systematic Review. Surg Innov. 2024. № 31(4). P. 415–423. DOI: 10.1177/15533506241248239.






