ВПЛИВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ’Я ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.9Ключові слова:
штучний інтелект, ментальне здоров’я, здобувачі вищої медичної освітиАнотація
За останні роки набуло все більшого поширення використання технологій на базі штучного інтелекту (ШІ) в різних сферах людського життя, зокрема у вищій освіті. Існує ціла низка досліджень, які вказують лише на позитивні характеристики такого впливу. Водночас недостатньо висвітленим є питання щодо тривалого впливу ШІ на ментальне здоров’я здобувачів. Метою цього дослідження було встановлення впливу постійного використання штучного інтелекту на ментальне здоров’я здобувачів закладу вищої медичної освіти. До дослідження залучено 78 здобувачів вищої освіти Харківського національного медичного університету. Для досягнення мети дослідження використано соціологічний та описовий методи дослідження. Проводилось опитування за допомогою спеціально розробленого опитувальника, що поширювався за допомогою Google Forms. Для оцінки інтегративного показника емоційного інтелекту використано тест Н. Голл. Визначення причин стійкого пригнічення настрою у користувачів ШІ проводили шляхом вирішення типових ситуаційних кейсів. Для оцінки міри дослідження зазначеного питання було проаналізовано 20 статей, опублікованих як у вітчизняних, так і в закордонних фахових виданнях. Під час дослідження в користувачів ШІ було виявлено погіршення пам’яті та концентрації уваги, а також зниження інтегративного показника емоційного інтелекту й емпатії. Крім того, виявлено стійке пригнічення настрою, а отже, і мотивації до навчання. Засновуючись на даних, отриманих під час проведеного дослідження, можна зробити висновок про негативний вплив тривалого використання ШІ на ментальне здоров’я здобувачів вищої медичної освіти.
Посилання
Андрощук Г. Штучний інтелект: економіка, інтелектуальна власність, загрози. Теорія і практика інтелектуальної власності. 2021. № 2. С. 56–74. DOI: https://doi.org/10.33731/22021.236555
Білан І. Глобальні ризики використання чат-ботів, керованих штучним інтелектом. Інформація і право. 2024. № 3(50). С. 147–161.
Гриценко А. В. Ризики впливу телевізійних та комп’ютерних технологій на розвиток психіки людини в добу інформаційного протистояння. Вісник Національного університету оборони України. 2015. № 1. С. 57–61.
Єловець О., Панфілов Ю. Використання штучного інтелекту в освіті. Тези доповідей 2-ї Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми соціального розвитку в суспільстві змін» (28–30 березня 2024 року). Харків : Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2024. С. 20–22.
Кіндзерський Ю. Можливості та ризики поширення штучного інтелекту в світі в контексті перспектив його використання в Україні у воєнний та повоєнний періоди. Економічний аналіз. 2024. № 2(34). С. 20–29. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2024.02.020.
Ніколаєнко Ю. О. Вплив технології штучного інтелекту на сфери освіти й культури. Тези доповідей XI Всеукраїнської наукової конференції студентів, аспірантів, викладачів та співробітників «Соціально-гуманітарні аспекти розвитку сучасного суспільства» (25–26 квітня 2024 року). Суми : Сумський державний університет, 2024. С. 162–166.
Скіцько О., Складанний П., Ширшов Р., Гуменюк М., Ворохоб М. Загрози та ризики використання штучного інтелекту. Електронне фахове наукове видання «Кібербезпека: освіта, наука, техніка». 2023. № 2(22). С. 6–18.
Топузов О. М., Алєксєєва С. В. Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Український педагогічний журнал. 2024. № 1. С. 5–11. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11
Чаплак Я. В. Проблема емпатії в психології та її важливість у професійному становленні психолога. Психологічний часопис. 2018. № 5(15). С. 24–39.
Boscardin C.K., Gin B., et al. ChatGPT and Generative Artificial Intelligence for Medical Education. Potential Impact and Opportunity. Acad Med. 2024. № 99 (1). P. 22–27. DOI: 10.1097/ACM.0000000000005439. Epub 2023 Aug 31. PMID: 37651677.
Cruz-Gonzalez P., He A.W., Lam E.P., et al. Artificial intelligence in mental health care: a systematic review of diagnosis, monitoring, and intervention applications. Psychol Med. 2025. № 55. P. e18. DOI: 10.1017/S0033291724003295.
Eager J. Opportunities of Artificial Intelligence. Study for the committee on Industry, Research and Energy, Policy Department for Economic, Scientific and Quality of Life Policies, European Parliament. Luxembourg. 2020. 97 p. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2020/652713/IPOL_STU(2020)65 2713_EN.pdf (дата звернення 01.09.2025).
Gordon M., Daniel M., et al. A scoping review of artificial intelligence in medical education BEME Guide No. 84. Med Teach. 2024. № 46(4). P. 446–470. DOI: 10.1080/0142159X.2024.2314198. Epub 2024 Feb 29. PMID: 38423127.
Graham S., Depp C., Lee E.E., et al. Artificial Intelligence for Mental Health and Mental Illnesses: an Overview. Curr Psychiatry Rep. 2019. № 21(11). P. 116. DOI: 10.1007/s11920-019-1094-0.
Jackson P., Ponath Sukumaran G., Babu C., et al. Artificial intelligence in medical education – perception among medical students. BMC Med Educ. 2024. № 24(1). P. 804. DOI: 10.1186/s12909-024-05760-0.
King D.R., Nanda G., Stoddard J., Dempsey A., et al. An Introduction to Generative Artificial Intelligence in Mental Health Care. Considerations and Guidance. Curr Psychiatry Rep. 2023. № 25(12). P. 839–846. DOI: 10.1007/s11920-023-01477-x.
Lee J., Wu A.S., et al. Artificial Intelligence in Undergraduate Medical Education: A Scoping Review. Acad Med. 2021. № 96(11S). P. S62–S70. DOI: 10.1097/ACM.0000000000004291.
Loi S.J., Ng W., Lai C., Chua E.C. Artificial intelligence education in medical imaging: A scoping review. J Med Imaging Radiat Sci. 2025. № 56(2). P. 101798. DOI: 10.1016/j.jmir.2024.101798.
Nagi F., Salih R., et al. Applications of Artificial Intelligence (AI) in Medical Education: A Scoping Review. Stud Health Technol Inform. 2023. № 305. P. 648–651. DOI: 10.3233/SHTI230581.
Pinto Dos Santos D., Giese D., et al. Medical students' attitude towards artificial intelligence: a multicentre survey. Eur Radiol. 2019. № 29(4). P. 1640–1646. DOI: 10.1007/s00330-018-5601-1.
Proumen L.A. et al. Artificial Intelligence in Medical Education. Anesthesiol Clin. 2025. № 43(3). P. 563–576. DOI: 10.1016/j.anclin.2025.05.008.
Tozsin A., Ucmak H., et al. The Role of Artificial Intelligence in Medical Education: A Systematic Review. Surg Innov. 2024. № 31(4). P. 415–423. DOI: 10.1177/15533506241248239.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





