ANALYSIS OF COMPETENCY MODELS OF TRAINING A MODERN MUSIC TEACHER
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.10Keywords:
competency-based approach, New Ukrainian School, professional training, music teacher, model, key competenciesAbstract
The article is devoted to the study of the modernization of professional training of future teachers of music in the conditions of modern transformational processes in education in Ukraine, caused by the implementation of the concept of the New Ukrainian School, European integration aspirations and digitalization. The emphasis is on changing the teaching paradigm, where the teacher of music is considered as a facilitator, mentor and creator of the educational environment, which contributes to the development of not only artistic and aesthetic, but also social, emotional, communicative and creative skills of students through artistic activity. The competency-based approach has been analyzed as a leading educational trend, which is focused on the formation of the ability to apply knowledge and skills in practical activities and to act effectively in various professional situations. It is emphasized that it is precisely such training of teachers capable of creative self-realization, reflection and professional development that meets the challenges of the modern information and cultural environment. The article presents a review of modern scientific research, which unanimously supports the leading role of the competency-based approach in the training of music teachers. The main arguments in favor of this approach are highlighted: practice-oriented training, development of professionally balanced, creative and integrated competence, as well as the ability to respond to modern challenges (New Ukrainian School, inclusion, digitalization). Separately, the works of researchers focusing on specific competencies have also been considered: methodological, information-digital, inclusive, artistic, creative (performing), etc. An analysis of the latest competency models that are actively implemented in Ukraine and Europe has been conducted, highlighting their most important components and defining competencies for the professional training of musical art specialists. This approach will allow us to highlight sound engineering training as the basis for the formation of a teacher’s information and digital competence, the integration of digital technologies into the educational process, and the development of practical skills in sound recording, editing, working with audio editors, and creating multimedia content for teaching and artistic activities.
References
Бондаренко Л. А. Модель формування готовності майбутнього вчителя музики до професійного саморозвитку у процесі інструментально-виконавської підготовки. Сучасні стратегії університетської освіти: якісний вимір : матер. Міжнар. наук.-практ. конф. (28–29 березня 2012 р., Київ). Київ, 2012. С. 547–553.
Венгринюк О. В. Педагогічна майстерність вчителя музичного мистецтва у контексті вимог Нової української школи. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2022. Вип. 1 (21). С. 68–74. https://doi.org/10.35387/od.1(21).2022.68-74.
Гаврілова Л., Федоришин В. Проблема формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами комп’ютерних технологій у теорії вітчизняної мистецької освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти: збірник наукових праць. Вип. 5, Ч. 1. ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет». Слов’янськ, 2017. С. 213–225 URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/prptma_2017_5(1)__22.pdf (дата звернення: 11.09.2025).
Желанова В. В. Модель професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Збірник наукових праць «Педагогіка та психологія». Вип. 63. Харків, 2020. С. 51–59. http://doi.org/10.34142/2312-2471.2020.63.06.
Жога Р. Структура фахової компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Вісник науки та освіти. 2023. № 2 (8). С. 397–409. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-2(8)-397-409.
Завалко К. В. Формування готовності майбутнього вчителя музики до інноваційної діяльності : автореф. дис. … д-ра пед. наук. 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання. Київ, 2013. 43 с. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/4884/Zavalko.pdf?sequence=1 (дата звернення: 11.09.2025).
Заіменко М. С. Формування інклюзивної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва з використанням європейського та вітчизняного освітньо-мистецького досвіду : кваліфікаційна робота / М. С. Заіменко ; науковий керівник – проф., д-р пед. наук Овчаренко Н. А. Кривий Ріг : КДПУ, 2023. 85 с. URL: https://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/11926 (дата звернення: 11.09.2025).
Іонова О. М., Ма Лі, Чень Цюнцюн. Компетентнісний підхід до підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва. Матеріали VII Міжнар. наук.-практ. конф. (16–18 березня 2023 р., Харків). 2023. С. 769–771.
URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/bitstreams/b0a5461b-c62d-4105-8b1d-d062bc9e211c/download (дата звернення: 11.09.2025).
Карташова Ж. Ю., Кузів М. В. Компетентнісно орієнтований підхід до підготовки вчителя музичного мистецтва: проблеми теорії та практики. Інноваційна педагогіка. Теорія і методика професійної освіти. 2021. Вип. 38. С. 144–147. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.253477.
Кожевнікова Л., Малашевська І., Мартинюк А. Розвиток мистецької компетентності майбутніх вчителів музичного мистецтва. Вісник Черкаського національного університету ім. Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2023. Вип. 3. С. 51–56. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-3-51-56.
Концепція «Нова українська школа» (2016). URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html (дата звернення: 11.09.2025).
Король А. Формування професійної компетенції майбутнього вчителя музичного мистецтва. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. 2018. № 1. С. 127–131.
Лимаренко В. І. Структурні компоненти методичної компетентності майбутнього керівника вокального ансамблю. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. 2020. № 5. С. 49–53. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2020.5.9.
Ліхіцька Л. М. Формування готовності майбутніх учителів музики до мистецької інноваційної діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика музичного навчання» / Лариса Миколаївна Ліхіцька ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2011. 21 с. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2927?show=full (дата звернення: 11.09.2025).
Лю Чуньцзян. Формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до впровадження інновацій: трансдисциплінарний підхід. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. 2024. Вип. 32. С. 91–97. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series14.2024.32.12.
Маринін І. Г. Компетентнісний підхід у системі інструментальної підготовки вчителя музичного мистецтва. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2020. № 28. С. 282–291. https://doi.org/10.32626/2309-9763.2020-28-282-291.
Мартинюк А. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2022. № 1 (17). С. 192–200. https://doi.org/10.31865/2414-9292.17.2022.259987.
Мережко Ю. Інноваційна діяльність як складова професійної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. 2017. № 1. С. 76–79. https://doi.org/10.28925/2518-766X201617679.
Назаренко М. П. Формування готовності майбутнього вчителя музики до інструментально-виконавської діяльності на основі інтегративного підходу : дис. на здобуття ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика музичного навчання, Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. Кіровоград, 2009. 189 с.
Павленко О. М., Батюк Н. О., Ткаченко М. О. Особливості професійної підготовки сучасного вчителя музичного мистецтва. Вісник науки та освіти. 2024. № 5 (23). С. 1221–1235. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-5(23)-1221-1235.
Пляченко Т. М. Компетентнісна модель у структурі фахової підготовки майбутнього вчителя музики. Сучасні стратегії університетської освіти: якісний вимір : матеріали. Міжнар. наук.-практ. конференції. Київ, 2012. С. 722–729. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/570/ (дата звернення: 11.09.2025).
Пляченко Т. М. Підготовка майбутнього вчителя музики до роботи з учнівськими оркестрами та інструментальними ансамблями : монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2010. 428 с.
Пляченко Т. М. Структура і зміст професійних компетентностей учителя музичного мистецтва. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка.Збірник наукових праць. 2015. № 24. С. 84–87. URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/81 (дата звернення: 11.09.2025).
Пляченко Т. М. Формування інструментально-виконавської компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахової підготовки. Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття : матер. Міжнарод. наук.-практ. конф. (16–17 жовтня 2014 р.) Київ, 2014. С. 61–69.
Попова О. В. Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до організації інтегрованого навчання учнів : монографія / О. В. Попова, В. П. Жуков. Харків : ХНПУ. 2022. 319 с. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/7285 (дата звернення: 11.09.2025).
Румянцева С. В., Дрєєва Ю. О. Сутність та зміст фахової компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 3. С. 222–226. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.70-3.41.
Сбітнєва Л. М. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахового навчання. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. Т. 1. № 2 (101). Сєвєродонецьк, 2021. С. 179–187. https://doi.org/10.33216/2220-6310-2021-101-2_1-179-187.
Світайло С. В. Формування фахової компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі диригентсько-хорової підготовки. Вісник науки та освіти «Наукові перспективи». 2023. Вип. 3 (9). С. 527–537. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-3(9)-527-537.
Сюй Ченьцзи. Педагогічні умови і методи формування творчої компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Південноукраїнські мистецькі студії. 2024. № 3. С. 46–51. https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.7.
Ужинський М. Ю. Сценофонія як культурно-мистецький феномен : дис. на здобуття ступеня канд. пед. наук : спец. 26.00.01 «Теорія та історія культури», Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Міністерство культури та інформаційної політики України. Київ, 2021. 225 с. URL: https://nakkkim.edu.ua/images/Instytuty/dysertatsii/Disertatsiya_Uzhynskyi_MYu.pdf (дата звернення: 11.09.2025).
Чернега С. Р. Методика формування звукорежисерських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі фахової підготовки. Рукопис. Магістерська робота на здобуття освітнього ступеня магістра зі спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво). Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича. Чернівці, 2023. 114 с. URL: https://archer.chnu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/9066/educ_2024_170. pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 11.09.2025).
Шиман І. Інноваційна компетентність сучасного вчителя музичного мистецтва у розрізі його готовності до інноваційної педагогічної діяльності. Музична та хореографічна освіта в контексті культурного розвитку суспільства : матеріали і тези VІІI Міжнародної конференції молодих учених та студентів (Одеса, 14–15 жовтня 2022 р.). Т. 2. Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2022. С. 96–98. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/17310 (дата звернення: 11.09.2025).






