АНАЛІЗ КОМПЕТЕНТНІСНИХ МОДЕЛЕЙ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.10Ключові слова:
компетентнісний підхід, Нова українська школа, професійна підготовка, учитель музичного мистецтва, модель, ключові компетентностіАнотація
Статтю присвячено дослідженню модернізації професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва в умовах сучасних трансформаційних процесів в освіті України, зумовлених упровадженням концепції Нової української школи, євроінтеграційними прагненнями та диджиталізацією. Акцентується увага на зміні парадигми викладання, де вчитель музичного мистецтва розглядається як фасилітатор, наставник і творець освітнього середовища, який сприяє розвитку не лише художньо-естетичних, а й соціальних, емоційних, комунікативних і креативних навичок учнів через мистецьку діяльність. Аналізується компетентнісний підхід як провідна освітня тенденція, що орієнтована на формування здатності застосовувати знання та вміння у практичній діяльності й ефективно діяти в різноманітних професійних ситуаціях. Підкреслюється, що саме така підготовка педагогів, здатних до творчої самореалізації, рефлексії та професійного розвитку, відповідає викликам сучасного інформаційного й культурного середовища. У статті представлено огляд сучасних наукових досліджень, які одноголосно підтримують провідну роль компетентнісного підходу в підготовці вчителів музики. Виокремлюються основні аргументи на користь цього підходу: практико-орієнтована підготовка, розвиток професійно зваженої, творчої та інтегрованої компетентності, а також здатність відповідати на сучасні виклики (Нова українська школа, інклюзія, цифровізація). Окремо також розглядаються роботи дослідників, що акцентують увагу на специфічних компетентностях: методологічних, інформаційно-цифрових, інклюзивних, художніх, творчих (виконавські) та ін. Проведено аналіз новітніх компетентнісних моделей, що активно впроваджуються в Україні та Європі, з виділенням їх найважливіших складових компонентів і визначальних компетентностей для професійної підготовки фахівців музичного мистецтва. Такий підхід дасть можливість виокремити звукорежисерську підготовку як основу формування інформаційно-цифрової компетентності педагога, інтеграції цифрових технологій в освітній процес та розвитку практичних навичок звукозапису, монтажу, роботи з аудіоредакторами і створення мультимедійного контенту для навчання та мистецької діяльності.
Посилання
Бондаренко Л. А. Модель формування готовності майбутнього вчителя музики до професійного саморозвитку у процесі інструментально-виконавської підготовки. Сучасні стратегії університетської освіти: якісний вимір : матер. Міжнар. наук.-практ. конф. (28–29 березня 2012 р., Київ). Київ, 2012. С. 547–553.
Венгринюк О. В. Педагогічна майстерність вчителя музичного мистецтва у контексті вимог Нової української школи. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2022. Вип. 1 (21). С. 68–74. https://doi.org/10.35387/od.1(21).2022.68-74.
Гаврілова Л., Федоришин В. Проблема формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами комп’ютерних технологій у теорії вітчизняної мистецької освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти: збірник наукових праць. Вип. 5, Ч. 1. ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет». Слов’янськ, 2017. С. 213–225 URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/prptma_2017_5(1)__22.pdf (дата звернення: 11.09.2025).
Желанова В. В. Модель професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Збірник наукових праць «Педагогіка та психологія». Вип. 63. Харків, 2020. С. 51–59. http://doi.org/10.34142/2312-2471.2020.63.06.
Жога Р. Структура фахової компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Вісник науки та освіти. 2023. № 2 (8). С. 397–409. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-2(8)-397-409.
Завалко К. В. Формування готовності майбутнього вчителя музики до інноваційної діяльності : автореф. дис. … д-ра пед. наук. 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання. Київ, 2013. 43 с. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/4884/Zavalko.pdf?sequence=1 (дата звернення: 11.09.2025).
Заіменко М. С. Формування інклюзивної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва з використанням європейського та вітчизняного освітньо-мистецького досвіду : кваліфікаційна робота / М. С. Заіменко ; науковий керівник – проф., д-р пед. наук Овчаренко Н. А. Кривий Ріг : КДПУ, 2023. 85 с. URL: https://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/11926 (дата звернення: 11.09.2025).
Іонова О. М., Ма Лі, Чень Цюнцюн. Компетентнісний підхід до підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва. Матеріали VII Міжнар. наук.-практ. конф. (16–18 березня 2023 р., Харків). 2023. С. 769–771.
URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/bitstreams/b0a5461b-c62d-4105-8b1d-d062bc9e211c/download (дата звернення: 11.09.2025).
Карташова Ж. Ю., Кузів М. В. Компетентнісно орієнтований підхід до підготовки вчителя музичного мистецтва: проблеми теорії та практики. Інноваційна педагогіка. Теорія і методика професійної освіти. 2021. Вип. 38. С. 144–147. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.253477.
Кожевнікова Л., Малашевська І., Мартинюк А. Розвиток мистецької компетентності майбутніх вчителів музичного мистецтва. Вісник Черкаського національного університету ім. Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2023. Вип. 3. С. 51–56. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-3-51-56.
Концепція «Нова українська школа» (2016). URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html (дата звернення: 11.09.2025).
Король А. Формування професійної компетенції майбутнього вчителя музичного мистецтва. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. 2018. № 1. С. 127–131.
Лимаренко В. І. Структурні компоненти методичної компетентності майбутнього керівника вокального ансамблю. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. 2020. № 5. С. 49–53. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2020.5.9.
Ліхіцька Л. М. Формування готовності майбутніх учителів музики до мистецької інноваційної діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика музичного навчання» / Лариса Миколаївна Ліхіцька ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2011. 21 с. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2927?show=full (дата звернення: 11.09.2025).
Лю Чуньцзян. Формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до впровадження інновацій: трансдисциплінарний підхід. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. 2024. Вип. 32. С. 91–97. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series14.2024.32.12.
Маринін І. Г. Компетентнісний підхід у системі інструментальної підготовки вчителя музичного мистецтва. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2020. № 28. С. 282–291. https://doi.org/10.32626/2309-9763.2020-28-282-291.
Мартинюк А. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2022. № 1 (17). С. 192–200. https://doi.org/10.31865/2414-9292.17.2022.259987.
Мережко Ю. Інноваційна діяльність як складова професійної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. 2017. № 1. С. 76–79. https://doi.org/10.28925/2518-766X201617679.
Назаренко М. П. Формування готовності майбутнього вчителя музики до інструментально-виконавської діяльності на основі інтегративного підходу : дис. на здобуття ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика музичного навчання, Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. Кіровоград, 2009. 189 с.
Павленко О. М., Батюк Н. О., Ткаченко М. О. Особливості професійної підготовки сучасного вчителя музичного мистецтва. Вісник науки та освіти. 2024. № 5 (23). С. 1221–1235. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-5(23)-1221-1235.
Пляченко Т. М. Компетентнісна модель у структурі фахової підготовки майбутнього вчителя музики. Сучасні стратегії університетської освіти: якісний вимір : матеріали. Міжнар. наук.-практ. конференції. Київ, 2012. С. 722–729. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/570/ (дата звернення: 11.09.2025).
Пляченко Т. М. Підготовка майбутнього вчителя музики до роботи з учнівськими оркестрами та інструментальними ансамблями : монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2010. 428 с.
Пляченко Т. М. Структура і зміст професійних компетентностей учителя музичного мистецтва. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка.Збірник наукових праць. 2015. № 24. С. 84–87. URL: https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/81 (дата звернення: 11.09.2025).
Пляченко Т. М. Формування інструментально-виконавської компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахової підготовки. Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття : матер. Міжнарод. наук.-практ. конф. (16–17 жовтня 2014 р.) Київ, 2014. С. 61–69.
Попова О. В. Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до організації інтегрованого навчання учнів : монографія / О. В. Попова, В. П. Жуков. Харків : ХНПУ. 2022. 319 с. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/7285 (дата звернення: 11.09.2025).
Румянцева С. В., Дрєєва Ю. О. Сутність та зміст фахової компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 3. С. 222–226. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.70-3.41.
Сбітнєва Л. М. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахового навчання. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. Т. 1. № 2 (101). Сєвєродонецьк, 2021. С. 179–187. https://doi.org/10.33216/2220-6310-2021-101-2_1-179-187.
Світайло С. В. Формування фахової компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі диригентсько-хорової підготовки. Вісник науки та освіти «Наукові перспективи». 2023. Вип. 3 (9). С. 527–537. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-3(9)-527-537.
Сюй Ченьцзи. Педагогічні умови і методи формування творчої компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Південноукраїнські мистецькі студії. 2024. № 3. С. 46–51. https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.7.
Ужинський М. Ю. Сценофонія як культурно-мистецький феномен : дис. на здобуття ступеня канд. пед. наук : спец. 26.00.01 «Теорія та історія культури», Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Міністерство культури та інформаційної політики України. Київ, 2021. 225 с. URL: https://nakkkim.edu.ua/images/Instytuty/dysertatsii/Disertatsiya_Uzhynskyi_MYu.pdf (дата звернення: 11.09.2025).
Чернега С. Р. Методика формування звукорежисерських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі фахової підготовки. Рукопис. Магістерська робота на здобуття освітнього ступеня магістра зі спеціальності 014 Середня освіта (Музичне мистецтво). Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича. Чернівці, 2023. 114 с. URL: https://archer.chnu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/9066/educ_2024_170. pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 11.09.2025).
Шиман І. Інноваційна компетентність сучасного вчителя музичного мистецтва у розрізі його готовності до інноваційної педагогічної діяльності. Музична та хореографічна освіта в контексті культурного розвитку суспільства : матеріали і тези VІІI Міжнародної конференції молодих учених та студентів (Одеса, 14–15 жовтня 2022 р.). Т. 2. Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2022. С. 96–98. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/17310 (дата звернення: 11.09.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





