РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАГІСТРАНТІВ НЕМОВНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.19

Ключові слова:

компетентність, магістранти нелінгвістичних спеціальностей, іншомовна комунікативна компетентність, дистанційне навчання

Анотація

Сучасне суспільство потребує фахівців, здатних швидко адаптуватися до розробки та впровадження інноваційних технологій, а також до змін, що відбуваються в різних сферах у нашій країні і за кордоном. Курс «Іноземні мови спеціального призначення» (FLSP) спрямований на розвиток у студентів умінь спілкуватися іноземною мовою для задоволення певних професійних потреб у майбутньому. Досліджено ефективні методи розвитку іншомовної компетенції у магістрантів нелінгвістичних спеціальностей в умовах дистанційного навчання. Проаналізовано праці українських і зарубіжних науковців стосовно заявленої теми. З’ясовано поняття «комунікативна компетентність», «професійна компетентність», «професійна комунікативна компетентність», а також особливості комунікативного підходу. Іншомовна комунікативна компетенція розглядається як здатність і готовність студентів до іншомовного спілкування з носіями мови, сприйняття і розуміння партнерів, адекватне та своєчасне вираження своїх розумових намірів. Застосовані авторками окремі емпіричні методи дослідження (спостереження, опитування (у формі анкети) студентів) допомогли отримати дані для подальшого теоретичного осмислення проблеми. Встановлено, що комунікативно активний підхід передбачає розвиток комунікативної компетентності й може бути досягнутий внаслідок моделювання типових реальних ситуацій спілкування, які виникають у багатьох професійних сферах. Як показала практика, онлайн або змішана форма навчання іноземної мови дозволяє студентам брати участь у різних заходах щодо розв’язання проблем, в яких вони будуть використовувати цю фахову мову в реальному світі. Використання інтерактивних методів навчання дозволяє максимально наблизити навчальний процес до реальних життєвих ситуацій в умовах професійної діяльності. Відзначено, що професійну комунікативну компетентність магістрантів як майбутніх фахівців можна розвивати шляхом використання сучасних інформаційних технологій, зокрема цифрових інструментів (Kahoot!, Quizizz, Quizlet Live, Gimkit), та інтерактивних методів навчання (метод кооперативного навчання (на прикладі «взаємного читання»), рольова гра, проєкт, проблемні ситуації тощо), які допомагають студентам розвинути творчий підхід до вивчення іноземної мови, покращити їхнє ставлення до навчального предмета.

Посилання

Безлюдний Р. До проблеми навчання читанню й перекладу професійно-орієнтованого тексту на заняттях англійської мови. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2013. № 46. С. 70–75.

Вольфовська Т. Комунікативна компетентність молоді як одна з передумов досягнення життєвої мети. Шлях освіти. 2003. № 3. С. 13–16.

Гриняєва Н. М., Зуєва І. В. Читання як засіб формування мовленнєвої компетенції при вивченні дисципліни «Іноземна мова за професійним спрямуванням». Science Review. 2018. № 2. С. 27–33. URL: https://www.academia.edu/36341424

Ничкало Н. Г. Державні стандарти професійної освіти: теорія і методика. Монографія. Хмельницький: ТУП, 2002. 334 с.

Іванова С. В. Функціональний підхід до визначення професійної компетентності вчителя біології та організації її вдосконалення в закладі післядипломної освіти. Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка. 2008. № 42. С. 106–110.

Buckle J. A Comprehensive Guide to 21st Century Skills. Panorama education. 2021. URL: www.panoramaed.com/blog/comprehensive-guide-21st-century-skills

Burganovа R. I., Abdugalinaa S. E., Shaiheslyamovaa K. O. The Professional Competence Formation in the Training Process in Higher Educational Institution. International Journal of Environmental & Science Education. 2016. Vol. 11. № 10. 3629–3639 p. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1114728.pdf

Canale M., Swain M. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics. 1980. № 1 (1). P. 1–47. URL: https://doi.org/10.1093/applin/1.1.1

Celcia-Murcia M., Dorney, Z., Thurell, S. Communicative Competence: A pedagogically motivated model with content specifications. Issues in Applied Linguistics. 1995. № 6. P. 5–13.

Chernii L., Meleshchenko V., Zablotska L., Tsar I., Nahorniuk L. Development of Journalists’ Professional English Communicative Competence Using Mass Media. Arab World English Journal (AWEJ). Special Issue on the English Language in Ukrainian Context. 2020. P. 234–243. URL: https://dx.doi.org/10.24093/awej/elt3.20

European Lifelong Guidance Policy Network (2015). Guidelines for Policies and Systems Development for Lifelong Guidance. A Reference Framework for the EU and for the Commission. Jyväskylä: Finnish Institutte for Educational Research.

European Commission. Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. Official Journal of the European Union. 2018. № 61 (189). P. 1–3.

Mind map. From Wikipedia, the free encyclopaedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Mind_map

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-14