ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ У ШКОЛІ (50–80-ТІ РОКИ ХХ СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.1

Ключові слова:

виховання, творча особистість, старшокласник, вчитель, урок

Анотація

Розкрито зміст формування творчої особистості учнів старших класів у вітчизняній школі у 1950–1980-і роки. Узагальнено форми і методи проведення уроків вчителями у загальноосвітніх школах України окресленого періоду. Зосереджено увагу на створенні умов, що сприяли формуванню творчих здібностей старшокласників в класно-урочній системі школи. На основі опрацювання архівних матеріалів, педагогічної літератури і публікацій у тогочасній пресі проаналізовано роботу вчителів- предметників щодо формування творчої особистості старшокласника в умовах диференційованого навчання. Встановлено, що дружня атмосфера, особистісна взаємодія учнів та вчителів сприяли самоуправлінню, самовиховання, самореалізації та творчому самовираженню старшокласників. Висвітлено основні концепції роботи педагогів, щодо формування творчої особистості учня старших класів в загальноосвітній школі. Особистісно зорієнтований підхід вчителя в організації навчального процесу сприяв свідомому самовдосконаленню та самовизначенню підростаючого інтелектуального покоління молоді, здатного приймати самостійні рішення та нестандартно діяти в проблемних ситуаціях. Продемонстровано практичну реалізацію уроків вчителів-новаторів (урок-семінар, урок-диспут, урок-конференція й ін.), що розвивало самостійну пізнавальну ініціативі школярів і їхні творчі здібності та інтереси. Висвітлено методи навчання, що активізували діяльність старшокласників, спонукали їх до творчо-пошукової праці, загалом впливали формуванню творчої особистості учня.

Посилання

Завадська О. А. Школи України в період перебудови системи народної освіти / О. А. Завадська. – К.: Рад. школа, 1964. – 163 с.

Паростки нового в роботі школи (матеріали обласних. науково-практичних конференцій працівників народної освіти Київщини). – К. : Рад. Школа, 1963. – 120 с.

Роменець В. Творчі здібності старшокласників / В. Роменець // Радянська освіта. – 1968. – № 54 (1783). – С. 2.

Сисоєва С. О. Теоретико-методологічне обґрунтування педагогічної творчості / С. О. Сисоєва // Відкритий урок. – 2005. – № 21–22. – С. 13–19.

ЦДАВО України. – Ф. 166. – Оп. 15. – Спр. 6785. Документи (постанови, плани, доповідні записки) засідання колегії міністерства освіти УРСР 24 грудня 1969 р. − 231 арк.

ЦДАВО України. – Ф. 166. – Оп. 15. – Спр. 9329. Довідки про результати перевірки роботи відділів народної освіти, шкіл, дошкільних закладів та про розвиток народної освіти за 1987 рік. – 203 арк.

ЦДАВО України. – Ф. 166. – Оп. 17. – Спр. 4. Документи засідань колегії міністерства народної освіти України (постанови, рішення, доповідні записки) 14 вересня – 30 листопада 1988 р. – 131 арк.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-07-24