ПЕДАГОГІЧНА ІННОВАТИКА У ВИЩІЙ ШКОЛІ В КОНТЕКСТІ СВІТОВИХ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ ОСВІТНІХ СИСТЕМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.1.2

Ключові слова:

педагогічна інноватика, інновація, освіта, освітня система, вища школа, світові тенденції, розвиток

Анотація

Узагальнено сутність педагогічної інноватики як цілісного суспільного феномена в освіті, в якому синтезовано ідеї та теорії різних наукових напрямів. Проаналізовано методологічні та методичні засади педагогічної інноватики. Вивчення наукових джерел уможливило встановити її категоріально-понятійний апарат, визначити об’єкт, предмет, принципи та закономірності, ключові поняття. На основі розгляду світових тенденцій розвитку освітніх систем розглянуто організаційно-методичне забезпечення педагогічної інноватики у вищій школі України, а саме: розробку та впровадження в практику інноваційних моделей, проектів, технологій, методів тощо. Наведено приклад інноваційного освітнього проекту «Англійська мова для університетів», ініційованого Британською Радою в Україні за підтримки Міністерства освіти і науки (МОН) України, як процедури й комплексу заходів національного й інституційного характеру, котрі забезпечують перехід освітнього процесу, зокрема в контексті викладання та вивчення англійської мови, на якісно новий рівень. Доведено, що реалізація проекту відповідає більшості виявлених тенденцій розвитку системи вищої освіти: сприяє покращенню рівня володіння англійською мовою в університетах України; уможливлює безперервний професійний розвиток, вдосконалення лінгвістичних та професійних умінь академічних працівників і викладачів; забезпечує впровадження політики інтернаціоналізації університетів та популяризації викладання фахових дисциплін англійською мовою, оновлення методичного забезпечення викладання навчальної дисципліни «Англійська мова професійного спрямування». З’ясовано, що для впровадження педагогічних інновацій в освітній процес закладу вищої освіти необхідним є аналіз тріади чинників: поточних можливостей закладу; інноваційного потенціалу (особистісних, методичних, технологічних ресурсів); наявності довгострокової стратегії.

Посилання

Болайто Р., Вест Р. Інтернаціоналізація українських університетів у розрізі англійської мови: проект «Англійська мова для університетів» / Р. Болайто, Р. Вест. – К.: Сталь, 2017. – 154 с.

Вакуленко В. М. Види інновацій в освіті та їх класифікація / В. М. Вакуленко // Вісник національної академії Державної прикордонної служби України. – 2010. – Вип. 4 [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_4_4.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посібник. / І. М. Дичківська – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.

Дубасенюк О. А. Інновації в сучасній освіті / О. А. Дубасенюк // Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. – С. 12–28.

Дубасенюк О. А. Розвиток вищої освіти : тенденції та перспективи/ О. А. Дубасенюк // «Людиноцентризм як основа гуманітарної політики України: освіта, політика, економіка, культура»: матеріали Всеукр. конференції (м. Київ, 22 лютого 2011 р.). – К., 2011. – С. 137–140.

Енциклопедія освіти / АПН України: [голов. ред. В. Г. Кремень]. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Ігнатович О. Теоретико-методологічні основи педагогічної інноватики / О. Ігнатович // Навчання і виховання обдарованої дитини: зб. наук. праць – 2013. – Вип. 2. – С. 94–104 [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nivoo_2013_2_14.

Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи: монографія / за заг. ред. П. Ю. Сауха. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. – 441 с.

Кремень В. Г. Освіта: наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати / В. Г. Кремень. – К.: Грамота, 2005. – 448 с.

Про вищу освіту: Закон України від 4 липня 2002 р., редакція від 1 січня 2018 р. № 40-15 [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/40-15.

Про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності: наказ Міністерства освіти і науки України від 7 листопада 2000 р., редакція від 31 жовтня 2017 р. № z0946-00 [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0946-00/ed20171031.

Про інноваційну діяльність: Закон України від 4 липня 2002 р., редакція від 5 грудня 2012 р. № 40-15 [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/40-15.

Стрілець С. І. Педагогічна інноватика у вищій школі: теорія і практика: Навч. посібник для студентів вищих навч. закладів / С.І. Стрілець. – Чернігів: ЧНПУ ім. Т. Г. Шевченка, 2013. – 488 с.

Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти / авт. кол. Є. Р. Чернишова, Н. В. Гузій, В. П. Ляхоцький та ін.; за наук. ред. Є. Р. Чернишової. – К.: ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», 2014. – 230 с.

Товканець Г. В. Тенденції розвитку європейської вищої освіти на початку ХХІ століття / Г. В. Товканець // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Педагогіка та психологія. – 2015. – Вип. 1. – С. 28–33.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-07-24