ІНФОМЕДІЙНА ГРАМОТНІСТЬ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ УНІВЕРСИТЕТУ: РЕЗУЛЬТАТИ ВПРОВАДЖЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.12

Ключові слова:

медіаосвіта, медіаграмотність, інфомедійна грамотність, освітній процес, компетентність, результат навчання, якість викладання

Анотація

Обґрунтовано актуальність і доцільність інтеграції інфомедійної грамотності в освітній процес університету. Мотивовано звʼязок програмних результатів її вивчення з розвитком критичного мислення загалом та критичного розуміння медіа зокрема. Наголошено на основному векторі інфомедійної грамотності, який орієнтований на готовність застосовувати набуті знання й вироблені навички у різноманітних ситуаціях взаємодії з медіа. Представлено результати самоаналізу навчальної діяльності та якості викладання, здійсненого у формі анкетування здобувачів вищої освіти (не)педагогічних спеціальностей Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка після вивчення навчальної дисципліни «Інфомедійна грамотність». Проведено аналіз отриманих відповідей, який засвідчив високий рівень зацікавленості змістом курсу та усвідомленості компетентностей медіаграмотності, критичного мислення, соціальної толерантності, стійкості до впливів, інформаційної та візуальної грамотності, цифрової безпеки, інноваційності. А також підтвердив ефективність застосованих форм співпраці та залучених активностей, окреслив коло питань і практик інфомедійної сфери, на які варто звернути більше уваги у майбутній презентації курсу. Зроблено висновок, що вивчення інфомедійної грамотності пропонує ефективні пролонговані підходи, застосування яких сприяє ідентифікації, осмисленню, уникненню / подоланню загроз інформаційного середовища.

Посилання

Городенко Л. М. Медіа. Енциклопедія сучасної України: електронна версія / гол. редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2018. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=66085

Інтеграція інфомедійної грамотності у навчальний процес. Навчально-методичні матеріали проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність». Київ: IREX в Україні, 2019–2020. URL: bit.ly/IREX-L2D-Int

Інфомедійна грамотність – невідʼємна складова навчального процесу закладу вищої освіти: збірник статей / редкол.: В. Ф. Іванов (голов. ред.) [та ін.]. Київ: Академія української преси, IREX, Центр вільної преси, 2021. 400 с.

Ісакова Т. О. Мова ворожнечі як проблема українського інформаційного простору. Стратегічні пріоритети. Серія: Політика. 2016. № 4. С. 90–97. URL: http://ippi.org.ua/sites/default/files/isakova.pdf

Курмишева Н. Інфомедійна грамотність у педагогічній субʼєкт-субʼєктній взаємодії. Медіаосвіта і медіаграмотність: портал. URL: https://medialiteracy.org.ua/infomedijna-gramotnist-u-pedagogichnijsub-yekt-sub-yektnij-vzayemodiyi/

Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник / ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; за наук. ред. В. В. Різуна. Київ: Центр вільної преси, 2012. 352 с.

Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.06.2017 р. № 600. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishchaosvita/proekty%20standartiv%20vishcha%20osvita/1648.pdf

Полторак В. А., Зоська Я. В., Стадник А. Г. Соціальні стереотипи і громадська думка. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2021. № 27. С. 115–122. DOI: https://doi.org/10.32837/apfs.v0i27.931

Поплавська Н. М., Дащенко Н. Л., Мединська О. Я. Ключові освітні компетентності і компетентності інфомедійної грамотності. Інфомедійна грамотність – невідʼємна складова навчального процесу закладу вищої освіти: збірник статей / редкол.: В. Ф. Іванов (голов. ред.) [та ін.]. Київ: Академія української преси, IREX, Центр вільної преси, 2021. С. 83–108.

Про основні засади забезпечення кібербезпеки України: Закон України. Відомості Верховної Ради. 2017. № 45. С. 403. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19#Text

Шейбе С., Рогоу Ф. Медіаграмотність: підручник для вчителя; перекл. з англ. С. Дьома; за заг. ред. В. Ф. Іванова, О. В. Волошенюк. 2-е вид. Київ: Центр вільної преси, Академія української преси, 2017. 319 с.

Masterman L. A Rational for Media Education. Kubey, R (Ed.) Media Literacy in the Information Age. New Brunswick & London: Transaction Publishers, 1997. P. 15–68.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-14